واکنش ایرلند به اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه ایران

مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند در واکنش به اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در بامداد شنبه، در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «زمان توقف حملات متقابل ایران و اسرائیل فرا رسیده است.»

او بدون اشاره مستقیم به جنایات رژیم صهیونیستی یا محکوم کردن این رژیم، افزود: «در پی حملات هوایی اسرائیل علیه ایران، خواست ایرلند برای تنش‌زدایی و خویشتنداری همه طرفین را تکرار می‌کنم.»

وزیر امور خارجه ایرلند در ادامه، ضمن نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی و علت حملات مشروع و تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم اشغالگر قدس و در تلاشی برای توجیه اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی نوشت: «این حمله در واکنش به حملات موشکی گسترده صورت گرفته علیه اسرائیل در ماه آوریل و اوایل ماه جاری است.»

خبر مرتبط
واکنش اتحادیه اروپا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بدون محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، خواستار حداکثر خویشتن‌داری دو طرف برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد.

ایران در ۱ اکتبر (۱۰ مهر) به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه، از جمله ترور و به شهادت رساندن شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران در ۱۰ مرداد، که نقض حاکمیت ملی ایران بود، طی عملیات «وعده صادق ۲» پاسخ داد. ایران تاکید کرده که این پاسخ نظامی مشروع در چارچوب بند ۵۱ منشور سازمان ملل و برای دفاع از منافع ملی انجام شده است.

پیش از عملیات وعده صادق ۲، ایران در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق در ماه آوریل و به شهادت رساندن سردارانی همچون سرتیپ پاسدار «محمدرضا زاهدی» و سرتیپ پاسدار «محمدهادی حاجی رحیمی»  از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران و افسران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه، عملیات وعده صادق یک را رقم زد.

با این وجود، وزیر خارجه ایرلند، مجددا بدون اشاره مستقیم به جنایات رژیم صهیونیستی در بیانیه خود نوشت: «در همه جبهه‌ها، زنان، مردان و کودکان بی‌گناه بسیاری زجر کشیده‌اند، اولویت کنونی، باید دست‌یابی به آتش‌بس فوری، تبادل اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه گسترده به غزه و آتش‌بس در لبنان باشد.»

او افزود: «از همه طرفین خواستار تشدید تلاش‌های خود برای دستیابی به اهداف بالا هستم. حملات صورت گرفته علیه شمال غزه باید متوقف شوند. وقایع صورت گرفته، غیرقابل توجیه و غیراخلاقی هستند.»

وزیر امور خارجه ایرلند تصریح کرد: «این وقایع، تنبیه دسته‌جمعی است. به توصیف یک مقام ارشد سازمان ملل، جرمی علیه بشریت محسوب می‌شود. باید به رسانه‌ها و جوامع بین‌المللی اجازه ورود به غزه را بدهیم تا آن‌ها وقایع جاری در غزه را به همگان نشان دهند.»

قرارگاه پدافند هوایی ایران، بامداد امروز (شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»

خبر مرتبط
همدردی سفارت روسیه در ایران با خانواده شهدای تجاوزات اسرائیل

سفارت روسیه در تهران روز شنبه در بیانیه ای ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های داغدار شهدای تجاوزات بامداد امروز رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که مسکو همیشه خواهان صلح در خاورمیانه است.

در پی این حمله، ۲ نفر از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند.

در ساعات اخیر کشورهای بسیاری از جمله اندونزی، مالدیو،سوئیس، روسیه، بحرین، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان و کشورهای متعدد دیگر اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه تمامیت ارضی ایران را محکوم کردند.

عدم محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی توسط ایرلند و خواست این کشور برای خویشتنداری همه طرفین درحالی است که پیشتر مقامات ایران هشدار داده بودند که هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن در پاسخ به عملیات «وعده صادق۲» با پاسخ جدی و مشروع ایران برای دفاع از امنیت ملی این کشور مواجه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.