عارف 2 اصل مهم دولت چهاردهم را اعلام کرد

در جلسه «هماهنگی مدیریت بازار ارز و بورس» که صبح امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزرای اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، صمت، رئیس سازمان بورس، رئیس شورای اطلاع رسانی و سخنگوی دولت و مدیران ارشد بانک مرکزی برگزار شد، راهکارهای بهبود مدیریت بازار ارز و رشد ‌جایگاه بورس، مورد بررسی قرار گرفت.

محمدرضا عارف در جلسه هماهنگی مدیریت بازار ارز و بورس، با بیان آنکه راهبرد ثبات بازار که راهبرد اصولی دولت است، به صورت دستوری قابل اجرا نیست، گفت: باید با برنامه ریزی مناسب با سایر نهادهای پولی و مالی، به سمت شرایط مطلوب حرکت کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی و مورد نیاز، بحث جدی دولت است، گفت‌: در این زمینه همه باید پای کار بیاییم و آرامشی را که در بازار وجود دارد، همچنان حفظ کنیم و مطمئن باشیم که حتی در شرایط دشوار نیز هماهنگی و گفتگوی صادقانه با مردم، آرامش را به بازار و جامعه تزریق خواهد کرد.

در این جلسه، بعد از ارائه گزارشی درباره فعالیت های صورت گرفته در زمینه مدیریت بازار ارز از سوی مسئولان بانک مرکزی، برنامه‌های این حوزه‌ و از جمله تامین و تخصیص ارز ذخایر کالاهای اساسی مورد بحث قرار گرفت.

در ادامه جلسه، همچنین مدیران بانک مرکزی، از روند کاهشی تورم بعد از شروع کار دولت چهاردهم، فعالیت های صورت گرفته در جهت افزایش ذخایر ارز و طلا و شرایط بسیار مناسب کشور در این دو حوزه، تقویت عرضه در بازار حواله، عرضه مناسب ارز مسافرتی و اسکناس و افزایش عرضه ارز نیمایی و برگزاری حراج سکه طلا برای از بین بردن حباب سکه، گزارش‌ کاملی ارائه کردند.

در بخش دیگری از این جلسه، وزیر صمت نیز در خصوص شیوه مدیریت ثبت سفارشات و تخصص ارز کالاها، مواد اولیه و ماشین آلات، گزارشی ارایه و نسبت به تسریع در گشایش اعتبارات و کاهش صف انتظارات تاکید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز با تاکید به اینکه ‌افزایش ذخایر کالاهای اساسی و تخصیص و تأمین ارز از مهمترین دغدغه‌های این وزارتخانه است گفت: با اختصاص ارز، این کار کلیدی و مهم صورت خواهد گرفت.

گفت‌وگوی صریح با رسانه ها و مردم و ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در حوزه ارزی و کنترل بازار ارز، از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت و اعضای جلسه خواستار آن شدند که با بیان دقیق فعالیت ها، آرامش و اعتماد جامعه و بازار به عملکرد دولت بازگردد و از گسترش شایعات و آشفتگی روانی و ایجاد تورم های کاذب بعد از وقوع هر حادثه از سوی افراد سودجو جلوگیری شود.

در ادامه این جلسه، رحمت اله صیدی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار بعد از ارائه گزارشی جامع درباره راهکارهای ارتقاء و رشد بازاربورس، خواستار همکاری بانک مرکزی و نهادهای مالی در این حوزه شد.

وی اطلاع رسانی دقیق و صادقانه،‌ کنترل بازارهای موازی و کاهش نرخ تامین مالی، رفع موانع‌ سودآوری شرکت های بورسی را از جمله سیاست‌های تاثیر گذار بر رشد بازار سهام برشمرد و از اجرای برنامه «اصلاح سودآوری شرکت ها» در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وزیر اقتصاد نیز در این جلسه خواستار تجدیدنظر در سیاست‌های کلان پولی و بانکی نظیر نرخ بهره، نظارت بر بانک‌ها و انتشار اوراق دولتی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.