برنامه دولت برای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

در دیدار محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور و حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر لزوم همکاری دستگاه‌های ذیربط در اجرای کامل قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول تاکید شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این دیدار که در محل دفتر معاونت اول رئیس جمهور انجام شد، ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای قانون حدنگاری اراضی و قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، گفت: حدنگاری اراضی در همه پهنه‌ها با جدیت در حال اجراست و در برخی از استان‌های کشور در تدارک برگزاری جشن پایان حدنگاری هستیم و در سایر استان‌ها نیز در کمترین حالت حدود ۷۰ درصد اراضی حدنگاری شده‌اند.

وی با اشاره به برخی موانع موجود در اجرای قانون حدنگاری، اظهار داشت: در تمامی استان‌های کشور همکاران ثبت اسناد و املاک به صورت جهادی مشغول خدمت رسانی به مردم با اجرای قانون حدنگاری و ارائه اسناد تک برگ حدنگاری به آنان هستند و انتظار ما از دولت و نهادهای مرتبط این است که با هم‌افزایی و برگزاری کارگروه‌های مشترک نسبت به رفع موانع و حل مشکلات حدنگاری به نفع مردم و مالکان اقدام کنند.

بابایی ظرفیت شوراهای حفظ حقوق بیت المال در استان‌ها را یکی از راهکارهای رفع موانع و توسعه همکاری‌ها عنوان کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز عنوان کرد: اجرای این قانون از سوم تیرماه سال‌جاری آغاز شده و علیرغم اینکه چهار ماه از شروع اجرای این قانون می‌گذرد با همکاری بخش‌های مختلف دست‌اندرکار در این قانون توفیقات بسیاری به دست آورده‌ایم.

وی افزود: این قانون به واسطه ظرفیت‌ها، پیچیدگی‌های فنی و حقوقی و جامع بودن دارای ۱۴ آئین نامه پیوستی است که تهیه و تدوین ۶ آئین نامه به عهده قوه قضائیه و ۸ آئین نامه دیگر به عهده دولت است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در اجرای این قانون و تدوین آئین نامه‌ها ۶ وزارتخانه؛ راه و شهرسازی، صمت، اقتصاد و دارایی، جهادکشاورزی، دادگستری و کشور و همچنین ۴ دستگاه شامل؛ تأمین اجتماعی، بنیادمسکن، ثبت احوال و بیمه مرکزی تکالیف قانونی دارند و امیدواریم همزمان با قوه قضائیه، این ارگان‌ها نیز در موعود مقرر نسبت به انجام تکالیف خود اهتمام لازم را داشته باشند.

حمایت رئیس جمهور از اجرای قانون حدنگاری و قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول

عارف معاون اول رئیس جمهور در این دیدار با ابراز قدردانی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دلیل اجرای این دو قانون جامع که موجب توسعه پایدار کشور در حوزه‌های اقتصادی، امنیت و اجتماعی است گفت: همه دستگاه‌ها موظف هستند تا همکاری لازم را در اجرای این قوانین داشته باشند.

وی با اشاره به حمایت رئیس جمهور از اجرای قانون حدنگاری و قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول ابراز کرد: دولت اهتمام لازم را بر این کار دارد و همه دستگاه‌های دولتی آئین‌نامه‌های مربوط به قانون الزام را تهیه و در معاونت حقوقی به صورت ویژه و خارج از نوبت مورد بررسی و تدوین قرار خواهد گرفت.

عارف افزود: برای تسریع در روند تهیه این آئین نامه‌ها پیشنهاد می‌کنم معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در کمیسیون‌های دولت حضور داشته باشد.

شایان ذکر است؛ در این دیدار مقرر شد معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از زیرساخت‌های فناوری و توسعه هوش مصنوعی در اجرای فرآیندهای ثبتی بازدید کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.