همتی بر اهمیت بریکس تاکید کرد/ باید جایگاه‌مان را در بریکس تقویت کنیم

«عبدالناصر همتی» امروز (جمعه) در خصوص مسائل اقتصادی اجلاس بریکس و دیدارهای حاشیه‌ای آن افزود: دیدارهای حاشیه‌ای مهمی در اجلاس بریکس به انجام رسید که از آن جمله با رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهور چین، نخست وزیر هند و رئیس جمهور آفریقایی جنوبی بحث‌های مهمی در خصوص روابط اقتصادی داشتیم؛ این چهار کشور برای ما بسیار مهم هستند.

وی بیان داشت: در این دیدارها قول‌های مساعدی از سوی سران کشورهای یاد شده برای حل مشکلات و روابط اقتصادی انجام شد که آنها را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم.

همتی ادامه داد: هر چهار کشور به‌خصوص چین و روسیه درخصوص مسائل اقتصادی از مباحث استقبال کردند؛ به طور مثال با کشور روسیه توازن تجاری نداریم و آقای پوتین قول داد که این مشکل را پیگیری کند، همچنین با چین پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم که رئیس جمهور چین نیز قول مساعد برای پیگیری داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: در خصوص بریکس اتفاقات مهمی در جهان در حال وقوع است و پس از ۶۰ سال اتحاد جنوبی‌ها علیه شمالی‌ها در حال شکل‌گیری است.

وی اظهار داشت: بیش از ۳۰ رئیس جمهور و رهبر کشورها در اجلاس بریکس شرکت کرده بودند و همایشی جدی بود که همه سران کشورها از "جنوب جهانی" یاد می‌کردند.

همتی توضیح داد: در واقع این کشورها می‌خواهند در مقابل سلطه بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و اقتدار دلار قدرت خود را نشان دهند و فرق آن با ۶۰ سال قبل این است که در بریکس دو قدرت از پنج قدرت اقتصادی بزرگ جهان یعنی چین و هند و همچنین دو اقتصاد نوظهور جهانی یعنی آفریقای جنوبی و برزیل و دیگر کشورهای قدرتمند نظیر روسیه حضور دارند.

خبر مرتبط
همتی: رفع فیلترینگ یکی از اولویت‌های دولت است

وزیر اقتصاد گفت: رفع فیلترینگ یکی از اولویت‌های دولت است و باید هر چه سریع‌تر درخصوص آن تصمیم‌گیری کنیم.

همتی تصریح کرد: به اعتقاد من بریکس به یک قطب مهم اقتصادی و سیاسی در جهان بدل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در کشورمان فشار تحریم‌ها و همچنین اف ای تی اف را داریم که بانک‌های ما نمی‌توانند با دیگر بانک‌ها ارتباط برقرار کنند، در عین حال که این مسائل را دنبال می‌کنیم باید جایگاهمان را در بریکس تقویت کنیم.
این عضو کابینه دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: باید زمینه و بستر لازم را فراهم کنیم تا ضمن حل مشکلات استفاده بهتری از این اجلاس جهانی داشته باشیم و این مهم برای کشورمان امکان‌پذیر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.