روایت آنروا از وضعیت وخیم غزه/ ممانعت اسرائیل از نجات زیر آوارماندگان

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که رژیم صهیونیستی درخواست فوری این آژانس برای تخلیه افراد گرفتار زیر آوار در شمال غزه را رد کرده است.

ایناس حمدان، مسئول رسانه‌ای آنروا، اعلام کرد که این درخواست در پی جنایت‌های نسل‌کشی نیروهای اشغالگر صهیونیستی در شمال نوار غزه ارائه شده بود.

خبر مرتبط
موضع بورل نسبت به ممنوع شدن فعالیت آنروا توسط اسرائیل

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اقدام اسرائیل در ممنوع کردن فعالیت آنروا به پیامدهای فاجعه‌باری منجر خواهد شد.

ویدر گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «در دو هفته گذشته بارها هشدار دادیم که تشدید محاصره بر جبالیا و مناطق شمال غزه وضعیت را به شدت وخیم‌تر می‌کند و عملیات نظامی مستمر اسرائیل در شمال غزه، جان ده‌ها هزار غیرنظامی را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.»

حمدان افزود: «علاوه بر این، حملات نظامی اسرائیل در شمال غزه دسترسی مردم به نیازهای اساسی برای زنده ماندن، از جمله غذا و آب را قطع کرده است.»

وی اظهار کرد که از بیش از دو هفته پیش اردوگاه جبالیا در محاصره بوده و گزارش‌هایی از خانواده‌هایی که در منازل خود محبوس شده‌اند، به دست آنروا رسیده است.

خبر مرتبط
نگرانی آنروا از تحولات شمال غزه/ هشدار مجدد درباره بحران انسانی در منطقه

کمیسر کل آژانس آنروا تحولات اخیر در شمال غزه را نگران کننده خواند.

وی ادامه داد: «آب و غذا در آستانه اتمام است و تصاویری که از اردوگاه دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهد که ساکنان برای نجات جان خود در حال فرار هستند، در حالی که هیچ مکانی برای پناه گرفتن ندارند.»

در حوزه بهداشت، حمدان اظهار داشت: «در تاریخ ۱۸ اکتبر، دو بیمارستان از سه بیمارستان باقی‌مانده در شمال غزه، یعنی بیمارستان‌های العوده و اندونزیایی، به‌طور مستقیم مورد حمله قرار گرفتند که این حملات بحران انسانی در این منطقه را به شکل نگران‌کننده‌ای تشدید کرده است.»

وی افزود: «در بیمارستان اندونزیایی، بیماران به دلیل قطع برق و کمبود تجهیزات جان خود را از دست داده‌اند و از روز شنبه درخواست فوری سازمان ملل برای دسترسی به شمال غزه برای نجات افراد زخمی و گرفتار زیر آوار توسط مقامات اسرائیلی اجرایی نشده است.»

حمدان از رژیم صهیونیستی خواست که به تیم‌های امدادی و نجات اجازه دسترسی فوری به بیماران و مجروحین و افراد محاصره شده را بدهد و اعلام کرد که هر دقیقه تأخیر در این زمینه بحران را تشدید می‌کند.

در مورد وضعیت آوارگان فلسطینی، حمدان اعلام کرد که ۷ مرکز پناهگاه در مناطق شمالی تخلیه شده و غیرنظامیان یا مجبور به فرار شده‌اند یا در برابر گرسنگی و وحشت مواجه هستند. خدمات اساسی، از جمله خدمات آنروا، متوقف شده‌اند و دو چاه آب تنها منابع باقی‌مانده برای تأمین آب منطقه هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی از تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۲۳ حملات بی‌سابقه‌ای به اردوگاه و شهر جبالیا و مناطق وسیع شمال غزه آغاز کرده و روز بعد از شروع این حملات از آغاز تهاجم زمینی به این مناطق خبر داده است.

رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که هدف این عملیات جلوگیری از بازگشت حماس به قدرت در این منطقه است، در حالی که فلسطینیان معتقدند این رژیم قصد دارد این مناطق را اشغال کرده و ساکنان آن را آواره کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.