نگرانی رئیس کنگره آمریکا از فشای اسناد محرمانه طرح‌های اسرائیل علیه ایران

مایک جانسون رئیس کنگره آمریکا در اظهاراتی گفت که با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره افشای اسناد محرمانه درباره طرح‌های این رژیم برای حمله به جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کرده و به وی اطلاع داده که تحقیقات درباره این موضوع در جریان است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا عصر یکشنبه (به وقت محلی) در گفت وگو با شبکه سی‌ان‌ان افزود: افشای اسناد محرمانه اطلاعاتی ایالات متحده در مورد جزئیات طرح‌های (رژیم) اسرائیل علیه ایران بسیار نگران‌کننده است.

جانسون در ادامه با اشاره به اینکه در یک تماس تلفنی با نتانیاهو درباره این موضوع با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت وگو کرده است، اظهار کرد: به نتانیاهو اطلاع دادم که تحقیقات درباره افشای این اطلاعات در جریان است و من توضیحاتی در مورد این تحقیقات دریافت خواهم کرد.

وی در ادامه این گفت وگو با شبکه سی‌ان‌ان تاکید کرد: برخی اتهامات جدی در خصوص افشای این اطلاعات مطرح می‌شود و ما از نزدیک این مساله را دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، یک نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی در اظهاراتی با ابراز تردید درباره اسناد منتشر شده از تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله به جمهوری اسلامی ایران، گفت که این اقدام (درز اسناد) توسط مقامات بلندپایه صورت گرفته است. تالی گوتلیب نماینده کنست از حزب لیکود در اظهاراتی در این باره افزود: افشای اسناد مربوط به حمله اسرائیل به ایران تصادفی نیست.

وی تاکید کرد: یک مقام رده پائین نمی‌تواند تنها کسی باشد که اسناد حمله به ایران را افشا کرده است. گوتلیب ادعا کرد: افشای اسناد به عمد و برای جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران انجام شده است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که جمعه (۲۷ مهر)، شبکه خبری سی ان ان و تارنمای آکسیوس با استناد به ۲ سند منتشر شده در یک کانال تلگرامی مدعی شدند که اسرائیل در روزهای اخیر با انجام پروازهای شناسایی پهپادهای جاسوسی و جابجایی موشک‌های بالستیک در حال تدارک یک عملیات نظامی قریب ‌الوقوع است.

در حالیکه در هفته‌های اخیر و در پی عملیات موشکی موفقیت‌آمیز «وعده صادق ۲» رسانه‌های عبری و غربی اخبار بی‌شماری از واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی منتشر کرده بودند، افشای اسناد محرمانه تشکیلات اطلاعاتی آمریکا در مورد آمادگی نظامی تل آویو، هرگونه واکنش اشغالگران را با اما و اگرهای جدی روبرو ساخته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه به نقل از سه مقام آگاه آمریکایی نوشت که این کشور در حال بررسی انتشار غیرمجاز اسناد فوق سری در مورد جاسوسی از برنامه های اسرائیل برای پاسخ به ایران است. چهارمین مقام آمریکایی نیز اصالت این اسناد را تائید کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، این اسناد مربوط به سازمان ملی اطلاعات مکانی آمریکا (National Geospatial-Intelligence Agency) و سازمان امنیت ملی (National Security Agency) این کشور بوده و مدعی‌اند که اسرائیل مشغول جابجایی امکانات نظامی خود برای واکنش به موشک باران ۲۰ روز پیش ایران است. به نوشته آسوشیتدپرس، این اطلاعات در دسترس کشورهای عضو گروه «۵ چشم» (آمریکا، انگلیس، کانادا، نیوزیلند و استرالیا) نیز قرار داشته است.

یکی از مقام‌های آگاه به آسوشیتدپرس گفت که در چارچوب تحقیقات جاری، نحوه به دست آوردن این اسناد و آنکه یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا آنها را به عمد فاش کرده و یا با روش دیگری مانند هک به دست آمده است، بررسی می‌شود. در این تحقیقات همچنین امکان دسترسی غیرمجاز به دیگر اطلاعات جاسوسی نیز لحاظ می‌شود.

به گفته این مقام، آمریکا در تلاش است تا دریابد چه افرادی پیش از افشای این اسناد به آنها دسترسی داشته‌اند. در همین حال پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوطه آگاه است، اما توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد. پیش تر یک مقام ارشد اسرائیلی در مصاحبه با آکسیوس گفته بود که تشکیلات نظامی این رژیم این نشت اطلاعاتی را بسیار جدی می‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.