فرانسه پشت اوکراین درآمد/ درخواست عضویت فوری در ناتو

 وزیر امور اروپای فرانسه در جریان یک نشست مطبوعاتی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه اعضای ناتو از طرح ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای پیروزی در جنگ بر علیه روسیه، اظهار کرد: باید کمک‌های نظامی به کی‌یف افزایش پیدا کند چرا که امروز امنیت اروپا ارتباط نزدیکی با موفقیت اوکراین در میدان جنگ با روسیه دارد.

وی در ادامه سخنان خود همچنین با اشاره به اهمیت دعوت فوری از اوکراین برای عضویت در ناتو خاطرنشان کرد: ما در حال تلاش هستیم تا شرکای خود را متقاعد کنیم که هرچه سریع‌تر از کی‌یف برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دعوت به عمل آید حتی اگر پروسه الحاق قطعی اوکراین به این اتحاد نظامی یک روند طولانی در پیش داشته باشد.

ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه از برنامه خود موسوم به «طرح پیروزی» در پارلمان اوکراین رونمایی کرد و بار دیگر مدعی شد که کره شمالی در کنار روسیه، در جنگ علیه اوکراین مشارکت دارد.

رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان این کشور اعلام کرد که «طرح پیروزی» پنج ماده‌ای اوکراین، خواستار دعوت بی قید و شرط از کی‌یف برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، حمایت تسلیحاتی خاص و دستیابی اوکراین به ظرفیت بازدارندگی غیرهسته‌ای است.

زلنسکی به نمایندگان پارلمان و مقامات ارشد اوکراین، گفت: «ما به همراه شرکای خود، باید شرایط را تغییر دهیم تا جنگ پایان یابد. بدون توجه به اینکه (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) چه می‌خواهد. همه ما باید شرایط را تغییر دهیم تا روسیه مجبور به صلح شود».

بر اساس این گزارش، وی در حالی که درباره طرح خود جزئیات بیشتری ارائه نکرد، خاطرنشان کرد که این برنامه ضمیمه محرمانه‌ دیگری دارد که نمی‌تواند آن را فاش کند.

زلنسکی تصریح کرد که این طرح همچنین نقش غرب برای دفاع از منابع معدنی طبیعی اوکراین در برابر حملات روسیه و همچنین تعهدات بازسازی پس از جنگ را در نظر گرفته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.