مژده مسکنی معاون پزشکیان به نخبگان

حسین افشین در نخستین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی در دولت چهاردهم، ضمن تاکید بر اهمیت تقویت جایگاه بنیادهای استانی، اظهار کرد: در دوره جدید فعالیت بنیاد، تلاش می‌شود با هماهنگی در هیئت دولت، این جایگاه تقویت شود.

وی با اشاره به تدوین تقویم جلسات ستاد مرکزی و روسای بنیادهای نخبگان استان‌ها گفت: این نشست، نخستین جلسه فصل پاییز ماست و برای برقراری هماهنگی بیشتر، در فصل زمستان دو جلسه برگزار خواهیم کرد.

افشین، هدف اصلی سفرهای استانی را بررسی شرایط نخبگان عنوان کرد و افزود: ما تا به امروز به استان‌های اصفهان، قم و گیلان سفر کرده‌ و شرایط نخبگان را بررسی کرده‌ایم. برنامه‌ریزی‌شده که شخصا سالانه یک‌بار به هر استان سفر کنم و دکتر خدایگان - قائم مقام بنیاد ملی نخبگان - نیز دو بار در سال به استان‌ها سفر خواهد کرد.

نقش بنیادهای استانی در معاونت علمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نخبگان برای کشور، عنوان کرد: روسای بنیاد ملی نخبگان استان‌ها، نماینده معاون علمی رئیس‌جمهور و بنیاد نخبگان در استان هستند. من از همه استان‌ها درخواست مساعدت و مشارکت کامل با رئیس بنیاد استانی را دارم.

افشین خاطرنشان کرد: بررسی موضوعاتی که به «نخبگان استان‌ها» ارتباط دارد، به رئیس بنیاد ملی نخبگان استانی سپرده می‌شود و به‌عبارتی، نماینده معاونت علمی برای نخبگان دانش‌بنیان، رئیس بنیاد نخبگان استان‌ها خواهد بود.

خطای نگاه سرمایه‌ای و بورسی به نخبگان

وی با بیان این‌که از او پرسیده می‌شود وضعیت بنیاد ملی نخبگان را «سبز» می‌بیند یا «قرمز»، به تشریح ماهیت این بنیاد پرداخت و گفت: ماهیت بنیاد ملی نخبگان چیزی شبیه صندوق توسعه ملی است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با تأکید بر خطای موجود در نگاه سرمایه‌ای و بورسی به نخبگان تاکید کرد: این نگاه به وضوح نشان‌دهنده عدم درک درست از جایگاه و اهمیت نخبگان در جامعه است. نخبگان نمی‌توانند به‌عنوان یک کالای تجاری و مالی تلقی شوند بلکه باید به‌عنوان سرمایه‌های انسانی و فکری جامعه مورد توجه قرار گیرند.

حل دغدغه مسکن نخبگان، اولویت تمام استان‌ها باشد

حسین افشین به اهمیت حل دغدغه مسکن نخبگان تأکید و تصریح کرد: تمام استان‌ها باید پیگیر حل دغدغه مسکن نخبگان باشند و هر ماه گزارش‌های خود را به من ارائه دهند؛ کارگروه مسکن در بنیاد تشکیل شده و از روسای بنیادهای نخبگانی استان‌ها می‌خواهم تا مقدمات این امر را در سفرهای استانی ما آماده کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان وظیفه دارد این موضوع را با همکاری شهردار و استاندار پیگیری کند.

قم، پیشگام در حل مشکل مسکن نخبگان با حمایت استاندار و شهردار

وی، استان قم را پیشگام در مسیر حل مشکل مسکن نخبگان برشمرد و گفت: مطمئن هستم مشکل مسکن نخبگان این استان به دلیل هماهنگی‌ و پیگیری‌های مؤثر رئیس بنیاد ملی نخبگان استان با استانداری و شهرداری حل خواهد شد.

توسعه نخبگی از کودکی تا کهنسالی

افشین با اشاره به مسیر توسعه نخبگی از کودکی تا دوران کهنسالی، بر ضرورت حمایت از نخبگان جوان در زمینه مسکن تأکید کرد و افزود: این مهم در سفرهای استانی مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت.

تعامل با استانداران، کلید حل چالش‌های اساسی کشور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در سخنانی به برنامه افزایش تعامل با استانداران سراسر کشور اشاره کرد.

وی همچنین بر لزوم شناخت مزایا و نیازهای بومی هر استان برای حل مسائل کلان کشور تأکید کرد و گفت: برای من اهمیت دارد که استانداران و روسای بنیادهای نخبگان استانی با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند؛ بنابراین، در نصب و ابقای روسای بنیادهای نخبگان استانی، نظر استانداران را در نظر خواهم گرفت.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در روند ابقا و انتصاب روسای بنیاد نخبگان در استان‌ها عجله‌ای وجود ندارد و شناخت دقیق مزیت‌های بومی یک اولویت اساسی برای بنیاد به شمار می‌آید.

افشین در سخنانی صریح به معضلی که بنیاد ملی نخبگان با آن مواجه است، اشاره کرد و گفت:متاسفانه بنیاد ملی نخبگان یک بحران هویت را به نخبگان انتقال داده است. نگاه بنیاد به نخبگان به‌عنوان یک جامعه الیت است و هدف آن فراهم کردن بستر رشد برای این قشر و کاهش دغدغه‌های آنها است، زیرا نخبگان به‌طور خودجوش بر آینده کشور اثرگذار هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، همچنین تأکید کرد: جز پارک فناوری پردیس، هیچ پارک دیگری زیر مجموعه معاونت علمی نیست ولی ما از سایر پارک‌ها هم حمایت می‌کنیم. البته در صورت بروز هرگونه مشکلی برای نخبگان از سوی پارک‌ها، مورد باید به من گزارش داده شود تا پیگیری لازم را انجام دهم. اگر مشکلات نخبگان ما حل نشود، حمایت‌های ما نیز قطع خواهد شد.

افشین، همچنین به محدودیت‌ حمایت‌های مالی اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم از طرح‌هایی مثل طرح شهاب که نیاز به بودجه‌ کلانی دارند، حمایت کنیم. برنامه‌ریزی و بودجه باید متناسب باشند؛ هر طرح باید دارای پیوست بودجه‌ای باشد. طرح‌های بسیار خوب و آینده‌دار که امکان تأمین بودجه آنها وجود ندارد، جز نارضایتی برای نخبگان نتیجه‌ای نخواهند داشت.

بازگشت طرح‌های کلیدی به عرصه نخبگانی

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پابان از بازگشت دو طرح مهم به عرصه نخبگانی کشور خبر داد و گفت: طرح شهید وزوایی و طرح شهید احمدی روشن با نام‌ها و رویکردهای جدیدی دوباره به میدان خواهند آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.