نخست وزیر عراق بر سر دوراهی مهم

به گزارش اقتصادنیوز، عراق به واسطه برخی اختلاف نظرها با ایران و ترکیه و تهدیدهای مداوم تروریستی درگیر معادلاتی پیچیده است. در شرایطی که قدرت‌های منطقه‌ای فضا را برای مانور خود هموار می‌سازند، بغداد در تلاش است تا روابط خود را با ایالات متحده مدیریت کند. به ادعای ناظران از منظر ایالات متحده، تقویت عراق با ثبات و مستقل یک هدف کلیدی است، در حالی که برای عراق حمایت مستمر آمریکا برای امنیت، ثبات و رفاه این کشور بسیار مهم است.

در همین راستا  نشریه مناره با انتشار یادداشتی مدعی شد: «ایران به دنبال افزایش نفوذ سیاسی و نظامی خود از طریق متحدان غیردولتی و بازیگران سیاسی عراقی است و از عراق به عنوان یک حائل استراتژیک در برابر رقبای منطقه‌ای و آمریکا استفاده می‌کند. در طول دو دهه گذشته، حتی در شرایطی که بی‌ثباتی داخلی عراق تأثیر منفی عمیقی بر جغرافیای اطراف داشته، تلاش‌های بغداد در کنار نفوذ دو همسایه قدرتمندش - ایران و ترکیه – برجسته شده است.» این نشریه در ادامه مدعی است، «علیرغم افزایش تنش‌ها در سوریه، خط گسل اصلی روابط ترکیه و ایران در عراق  شکاف‌های فرقه‌ای و مسئله کردهاست.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده رقابت پنهان ترکیه و ایران در عراق/ رمزگشایی از پیام سفر پزشکیان به بغداد برای آمریکا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.