واکنش ایتالیا به حمله اسرائیل به نیروهای صلح سازمان ملل/ از لبنان فرار نمی‌کنیم

آنتونیو تاجانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ایتالیا در اظهاراتی با بیان اینکه گرفتن تصمیم نهایی در مورد خروج نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) از پایگاه‌های خود بر عهده سازمان ملل است، تاکید کرد: نیروهای ما در لبنان مواضع خود را ترک نخواهند کرد. تاجانی با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به مواضع نیروهای یونیفل در لبنان اظهار کرد: همان طور که پیش از این هم اعلام کرده‌ایم، باز هم تکرار می‌کنیم که آنچه در رابطه با حمله ارتش (رژیم) اسرائیل به نیروهای یونیفل در لبنان اتفاق افتاده، غیرقابل قبول است.

وی با بیان اینکه ما از لبنان فرار نمی‌کنیم تاکید کرد: نیروهای ایتالیایی در یونیفل با وجود حملات ارتش (رژیم) اسرائیل مواضع خود را ترک نخواهند کرد زیرا این سازمان ملل است که باید درباره خروج احتمالی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان از پایگاه‌های خود تصمیم بگیرد.

تاجانی در ادامه با اشاره به اینکه سربازان ایتالیایی همیشه به وظیفه خود عمل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نیروهای ما هیچ وقت به خاطر مشکلاتی که در راه انجام وظایف محوله به آنها وجود دارد، از انجام این وظایف کوتاهی نکرده‌اند و در لبنان نیز مانند همیشه در انجام ماموریت‌های خود کوتاهی نخواهند کرد.

به گزارش ایرنا، آنتونیو تاجانی پیش تر نیز با اشاره به زخمی شدن پنج صلحبان سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان، خواستار پاسخگویی اسرائیل در مورد حملات به مقر یونیفل (UNIFIL) در لبنان و دو پایگاه ایتالیایی آن شد.

هیات سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد که در پی مجروح شدن دو سرباز اندونزیایی در تیراندازی روز پنجشنبه تانک‌های اسرائیلی به برج مراقبت در پایگاه الناقوره و ادامه حملات روز جمعه، دو نیروی سریلانکایی و یک صلحبان دیگر اندونزیایی نیز مجروح شده‌اند.

تاجانی در یک نشست خبری تاکید کرد: «ما می‌خواهیم بدانیم که آیا این (حمله) یک گزینه سیاسی بوده است یا تصمیم نظامی. پرسنل نظامی ما نیروهای حزب الله نیستند و ما دوستان اسرائیل هستیم. ما منتظر نتیجه تحقیقات اسرائیل هستیم».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «ما هفته‌هاست که از اسرائیل ضمانت می‌خواهیم و به ما تضمین داده شده اما حملات زیادی به سربازان یونیفل صورت گرفته است. جراحاتی وارد شده است. ارتش ایتالیا نباید حتی لمس شود».

جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا هم روز جمعه با محکوم کردن این حمله گفت: دو پایگاه ایتالیایی و یونیفل هدف شلیک نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند. این اقدام غیرقابل قبول و نقض آشکار قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل است.

نزدیک به ۱۰ هزار نیروی صلحبان بین‌المللی در چارچوب ماموریت یونیفل در جنوب لبنان فعالیت می‌کنند که حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر آنها را نیروهای ایتالیایی تشکیل می‌دهند.

یونیفل در واقع نیروهای موقت سازمان ملل متحد در لبنان هستند که توسط شورای امنیت در مارس ۱۹۷۸ برای تائید خروج اسرائیل از لبنان، بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی و کمک به دولت لبنان در بازگرداندن اقتدار موثر در منطقه ایجاد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.