برگزاری نشست سه جانبه سئول، توکیو و آمریکا/ماجرا چیست؟

این مقام بلند پایه دفتر رئیس جمهور کره جنوبی که خواست نام وی فاش نشود& اظهار کرد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده موضوع پیشنهاد بایدن را در جریان ضیافت شامی که سونکسای سیفاندون نخست‌وزیر لائوس در حاشیه اجلاس آسه‌آن در روز پنجشنبه برگزار کرد، به اطلاع یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی رسانده است.

به گفته این مقام بلندپایه دفتر رئیس جمهور کره جنوبی، یون در پاسخ به پیشنهاد بایدن متعهد شده است که مانند گذشته به هماهنگی و روابط صمیمانه و نزدیک خود با واشنگتن ادامه داده و تاریخ مناسبی را پیش از پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برای برگزاری این نشست سه جانبه پیشنهاد کند.

این مقام بلندپایه دفتر رئیس جمهور کره جنوبی با اشاره به اینکه شیگرو ایشیبا به تازگی به عنوان نخست‌وزیر جدید ژاپن انتخاب شده است و از سوی دیگر بعد از انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در روز ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) هم بایدن کاخ سفید را ترک خواهد کرد، افزود: تغییر سران دولت در واشنگتن و توکیو هیچ تاثیری بر ماهیت و برگزاری نشست سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در خصوص همکاری‌های امنیتی میان این سه کشور نخواهد گذاشت.

به نوشته تارنمای شبکه خبری کی بی اس، کورت کمپبل هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور منطقه اقیانوس هند و آرام قرار است هفته آینده به سئول و توکیو سفر کند تا در خصوص آماده کردن زمینه برای برگزاری نشست‌های سه جانبه سران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن تا پیش از پایان سال جاری، هماهنگی‌های لازم را با مقام‌های مسئول به انجام برساند.

به گزارش ایرنا، یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا نخست‌وزیر سابق ژاپن پیش تر به مناسبت اولین سالگرد اجلاس سه جانبه خود در کمپ دیوید در بیانیه‌ای مشترک بر تداوم همکاری‌های امنیتی میان سئول، واشنگتن و توکیو تاکید کردند.

سران کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در این بیانیه مشترک با استقبال از دستاوردهای همکاری‌های سه‌جانبه، متعهد شدند که روابط خود را در سطح وسیعی از زمینه‌های مختلف تقویت کنند.

در این بیانیه آمده است: ما با هم کار می‌کنیم تا به اهداف مشترک خود برای پیشبرد امنیت و رفاه برای منطقه و جهان دست یابیم و بر تعهد خود برای مشورت در مورد چالش‌ها، تحریکات و تهدیدهای منطقه‌ای که بر منافع و امنیت جمعی ما تأثیر می‌گذارد، استوار خواهیم ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.