جولان تب دنگی در خطه‌های شمال و جنوب کشور

 تب دِنگی نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم می‌گویند. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشهٔ آئِدِس به انسان منتقل می‌شود. این پشه که به ببر آسیایی شناخته می‌شود در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی دیده می‌شود.

این بیماری گسترش زیادی یافته و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته‌است. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

خبر مرتبط
وضعیت قرمز در چابهار/ هشدار در مورد شیوع تب دنگی در کشور

مرادی نگرانی ها در خصوص شیوع بیماری دنگی در خطه های شمالی و جنوبی کشور را به دلیل انتقال محلی آن جدی تر قلمداد کرد و گفت: تب دنگی از جمله بیماری های نوپدید است و صرفا منحصر به کشور ما نیز نیست و مرگ و میر بالایی ندارد و مرگ و میر آن کمتر از یک درصد است.

انواع ویروس دنگی

ویروس دنگی چهار نوع متفاوت دارد. اگر فردی به یک نوع از ویروس‌ها مبتلا شود تا آخر عمر به آن نوع ویروس مصونیت دارد. اگرچه، در برابر سه گونه دیگر فقط تا مدت محدودی مصونیت دارد. اگر بعدها به یکی از سه نوع دیگر این ویروس مبتلا شود، ممکن است مشکلاتی جدی برای او ایجاد شود. واکسن‌های متنوعی تولید و برای استفاده در انسان تأیید شده‌اند.

در این زمینه، ایلنا نوشته است: از ابتدای امسال (۱۴۰۳) تاکنون تعداد مبتلایان تب دنگی به ۲۲۶ مورد رسیده است. بسیاری از مبتلایان از کشورهای مختلف از جمله امارات، پاکستان و عمان وارد کشور شده اند. علت اشاره به کشورهای همسایه از این جهت است که این کشورها آلوده به تب دنگی هستند و تاکنون ۷۶ مبتلا انتقال محلی دارند یعنی کشور ما اکنون کاملا مستعد است که این بیماری فراگیر و به دیگر افراد نیز منتقل شود.

قباد مرادی سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به وضعیت بیماری تب دنگی در برخی از شهرها همچون چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان اشاره و خاطرنشان کرد: «در شهر چابهار بیش از ۹۰ مورد بیماری تاکنون ثبت شده است. موارد تب دنگی در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است و ممکن است بخشی از موارد وارده باشد.»

شیوع دنگی در خطه های شمال و جنوب

مرادی نگرانی ها در خصوص شیوع بیماری دنگی در خطه های شمالی و جنوبی کشور را به دلیل انتقال محلی آن جدی تر قلمداد کرد و گفت: تب دنگی از جمله بیماری های نوپدید است و صرفا منحصر به کشور ما نیز نیست و مرگ و میر بالایی ندارد و مرگ و میر آن کمتر از یک درصد است.

وضعیت قرمز چابهار در تب دنگی

وی بار دیگر تاکید کرد که یکی از نقاط انتقال تب دنگی شهر چابهار بوده و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند و شاهد انتقال محلی این بیماری هستیم و چون عامل انتقال همچون بیماری مالاریا، پشه است، تاکنون بیش از ۷۰۰ نقطه از مناطق عامل این بیماری شناسایی شده است. تاکنون آموزش های اختصاصی برای مردم و برای مدیران و مسئولین در منطقه چابهار داده شده و مدیرکل آموزش و بهداشت وزارت بهداشت نیز چهارمین بازدید خود را از منطقه چابهار انجام داده است تا موارد را از نزدیک بررسی کند.

وی گفت: یکسری آموزش های عمومی از جمله اینکه چگونه لباس بپوشند و آب های راکد را چگونه پاکسازی کنند و چگونه پشه بند ببندند نیز به مردم داده شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.