سوغات مسعود پزشکیان از نیویورک رونمایی شد + عکس

مسعود پزشکیان صبح امروز سه‌شنبه با حضور در محل موزه ملی ایران، ضمن بازدید همراه با مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز جمعی از فعالان این حوزه، از بخشی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور رونمایی کرد.

ششمین محموله الواح هخامنشی بازگردانده شده شامل ۱۱۰۰ لوح عیلامی، سوغات سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک و نتیجه رایزنی‌های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری با موسسه شرق‌شناسی شیکاگو است.

خبر مرتبط
شوخی جالب پزشکیان در مراسم رونمایی از محموله الواح هخامنشی + فیلم

مسعود پزشکیان امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ در آیین رونمایی از ششمین محموله الواح هخامنشی شامل ۱۱۰۰ لوح عیلامی، در موزه ملی ایران سخنرانی کرد.

بر اساس مطلبی که ایرنا نوشته است، این الواح در فاصله سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۴ در مجموعه تخت جمشید کشف شدند اما به دلیل فقدان دانش بازخوانی آنها در کشور، طی توافقی به موسسه شرق‌شناسی آمریکا ارسال شدند تا مورد بازخوانی قرار گرفته و اطلاعات ارزشمند آنها استخراج شود.

این الواح حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره نظم، ساختار و کارکردهای حکومت، خدمات اجتماعی از قبیل بیمه و خدمات ارائه شده به اقشار مختلف اجتماعی از جمله زنان باردار و افراد ناتوان، اطلاعات دیگر زیست اجتماعی، عمومی، خصوصی و اطلاعات عمومی کشور است.

تاکنون ۶ هزار و ۸۶۸ قطعه از این الواح طی ۶ مرحله در سال‌های ۱۳۲۷، ۱۳۳۰، ۱۳۸۴، ۱۳۹۸، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به کشور بازگشته است و قرار است مابقی الواح که شامل ۸ هزار و ۱۰۰ قطعه است نیز در مدت ۵ سال آینده به کشور بازگردانده شوند.

این الواح قرار است از فردا در معرض بازدید عموم قرار گیرد.

تصاویری از این الواح را ببینید.

171436352

171436354

171436357

171436358

171436359

7BJVwIkEURrn

gyq5OhW47WkR

JLo52RZGbUUj

P2CLgNXdH5Qf

y9QCUrc2W7Ij

ZpbcCRLrg50q

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.