این کشور اولین جنگنده‌‌های اف-۱۶ را تحویل اوکراین داد

وزیر دفاع هلند در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: برای اولین بار می‌توانم به طور رسمی اعلام کنم که اولین جنگنده‌های اف-۱۶ از طرف هلند به اوکراین تحویل داده شده است.

برکلمانز در ادامه با اشاره به حضور خود در خارکف اوکراین، گفت: تحویل هرچه سریع‌تر این جنگنده‌ها به اوکراین امری حیاتی است چرا که در زمان حضور خود در خارکف، خسارات ناشی از حملات هوایی روسیه را به چشم دیدم و آژیر هشدار حملات هوایی روسیه را به دفعات مکرر شنیدم.

وزیر دفاع هلند همچنین در مورد ارسال همه جنگنده‌هایی که آمستردام قول اهدای آنها به اوکراین را داده است، افزود: تعداد ۲۴ جنگنده باقی مانده در ماه‌های آینده به کی‌یف تحویل داده خواهد شد.

به نوشته اوکراین اینفو، وزیر دفاع هلند همچنین پیش تر در سفری غیرمنتظره به اوکراین و بازدید از شهر خارکف اعلام کرده بود که آمستردام در یک سرمایه‌گذاری مشترک با کی‌یف در زمینه توسعه پهپادهای پیشرفته، ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.