کاهش معنادار تورم در مناطق روستایی+ نمودار

چون اقلام خوراکی سهم بالاتری در سبد روستانشینان نسبت به ساکنان شهری دارند و کاهش تورم این گروه کالایی در شهریور نسبت به مرداد در روستا نسبت به شهر بیشتر بوده از همین‌رو تورم ماهانه مناطق روستایی ۰.۴ واحد درصد و شهری ۰.۲ واحد درصد کاهش را در ماه گذشته نسبت به مرداد تجربه کرده است.

تورم ماهانه کل کشور در مرداد ماه سال جاری معادل ۲ درصد بوده که در ماه گذشته به ۱.۷ درصد کاهش یافته است. به بیان ساده‌تر در ماه گذشته قیمت یک سبد مشخص و معین از کالاها نسبت به مرداد، ۱.۷ درصد کاهش یافته است. کاهش تورم به پایین‌تر از ۲ درصد می‌تواند نشان دهنده کنترل نسبی تورم تلقی شود.

سرعت رشد ماهانه قیمت‌ها در نقاط روستایی کم شد

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تورم شهریور 1403 ، تورم ماهانه مناطق روستایی از 1.9 درصد در مردادماه به 1.5 درصد در ماه گذشته کاهش یافته است. همچنین تورم اقلام خوراکی در این مدت در مناطق روستایی نزولی بوده و با  نیم واحد درصد کاهش به 1.1 درصد رسیده است. تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی و خدمات نیز در شهریور نسبت به مرداد روندی کاهشی را تجربه کرده است و 1.8 درصد برآورد شده است. این‌درحالی است که تورم ماهانه این اقلام در مرداد معادل 2.1 درصد بوده است.

کاهش تورم ماهانه در مناطق شهری

روند تورم ماهانه مناطق شهری نیز به مانند مناطق روستایی نزولی بوده است. به طوری که در ماه گذشته تورم ماهانه مناطق شهری با 0.2 واحد درصد کاهش نسبت به مردادماه به 1.8 درصد رسیده است. تورم اقلام غیر خوراکی و خدمات در این مناطق کاهشی بوده و از 2.5 درصد در مرداد به 2.2 در شهریور سال جاری رسیده است. همچنین تورم اقلام خوراکی نیز در این مدت در مناطق شهری نزولی بوده و با 0.1 واحد درصد کاهش  به 0.9 درصد رسیده است.

نمودار

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.