بیانیه جدید آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس/ حمایت از درخواست امارات درباره جزایر سه‌گانه

آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیروز (چهارشنبه) نشستی مشترک در نیویورک به ریاست وزرای خارجه آمریکا و قطر برگزار کردند.

وزیران خارجه شرکت کننده در این نشست بر حمایت خود از ایجاد یک کشور مستقل در کنار اسرائیل در امتداد مرزهای ۱۹۶۷، مطابق با استانداردهای بین المللی شناخته شده و طرح صلح عربی سال ۲۰۰۲، تأکید کردند.

وزیران شرکت کننده همچنین بر لزوم بازگشت همه غیرنظامیان آواره پس از هفتم اکتبر به خانه های خود تأکید کرده و افزودند: «صلح پایدار پایه و اساس منطقه‌ای یکپارچه تر، باثبات تر و مرفه تر را تشکیل می دهد.»

خبر مرتبط
اولین واکنش ایران به تکرار ادعاهای امارات درباره جزایر سه‌گانه

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که هرگونه اظهارنظر طرف‌های ثالث در خصوص جزایر سه گانه ایران از اساس باطل و مردود است.

وزیران همچنین حمایت خود را از بهبود کیفیت زندگی فلسطینی ها از طریق کمک های بشردوستانه و تلاش برای تسریع رشد اقتصادی فلسطین ابراز کردند.

وزرای شرکت کننده متعهد شدند برای دستیابی به آتش بس فوری و پایدار و آزادی بازداشت شدگان، مطابق با طرح جو بایدن در ۳۱ مه ۲۰۲۴ و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، همکاری کنند.

در ادامه بیانیه به مسایل مربوط به ایران پرداخته شده و آمده است: «ما نگران گسترش موشک‌های بالستیک پیشرفته و پهپادها هستیم که امنیت منطقه‌ای را تهدید و صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کنند.»

خبر مرتبط
کنعانی: جزایر سه‌گانه‌ ایرانی جزء لاینفک و ابدی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارج بند مربوط به جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه نشست سران اتحادیه عرب در بحرین را غیرقابل قبول دانست.

وزیران همچنین نگرانی عمیق خود را از استقرار موشک های بالستیک پیشرفته و پهپادها برای تهدید امنیت منطقه و تضعیف صلح و امنیت بین المللی ابراز کردند.

آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه ضمن اعلام حمایت مجدد از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، «خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توقف هرگونه توسعه هسته‌ای فاقد توجیهات غیرنظامی معتبر» شدند.

آنها همچنین حمایت خود را از درخواست امارات برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای رفع اختلافات بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه و یا دیوان بین‌المللی دادگستری مطابق با قوانین بین‌المللی تکرار کردند.

این درحالی است که ایران بارها هرگونه اظهار نظر درباره جزایر سه گانه را دخالت در امور داخلی خود دانسته و اعلام کرد جزایر سه‌گانه جزو لاینفک این کشور است و به همین دلیل مالکیت آن‌ها قابل مذاکره نیست.

ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بیانیه مشترک خود به تحولات یمن اشاره کرده و عملیات‌های نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ در حمایت از فلسطین را محکوم کردند.

 در این بیانیه مدعی شدند: عملیات‌های یمن در دریای سرخ، «غیرقانونی» و تهدیدی برای «جان و امنیت دریانوردان، خطوط کشتیرانی، تجارت جهانی و تاسیسات نفتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» است.

ارتش یمن در راستای حمایت از فلسطین و پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها، بارها کشتی‌های اسرائیلی و مرتبط با رژیم اشغالگر در دریای سرخ و خلیج عدن را هدف قرار داده و اعلام کرد این عملیات‌ها تا زمان پایان توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه که تاکنون بیش از ۴۰ هزار شهید بر جای گذاشته است، ادامه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.