برجام شانسی برای احیا دارد؟/ پشت پرده ماموریت ناتمام رابرت مالی

به گزارش اقتصادنیوز، وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی مدعی شد: بهار سال ۲۰۲۱ بود و شهر در قرنطینه دوران همه‌گیری قرار داشت و دولت اتریش فعالیت در فضای باز را به ورزش و خریدهای ضروری محدود کرد. در چنین شرایطی هتل تعطیل شده امپریال دوره هاپسبورگ برای مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران و تیم مذاکره‌کننده‌اش بازگشایی شد. آنها یک سوئیت رزرو کردند و میز و صندلی‌های کنفرانس را از سفارت ایالات متحده آوردند. مالی به دنبال بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام با توسل به اهرم مذاکره بود؛ توافقی که در دوران ریاست باراک اوباما برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران منعقد شد.

با این همه ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده بود و احیای مجدد آن به عنوان بخشی از رویکرد جامع تهران در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و امنیتی می‌توانست برای دستگاه دیپلماسی دولت بایدن برگ برنده باشد. در عوض، مالی گاهی متحدان غربی خود را سردرگم می‌کرد و با برخی از معاونان کلیدی خود در تضاد بود. در عرض ۱۶ ماه از شروع رایزنی‌ها، مذاکرات به پایان رسید و مالی در نهایت خود را گرفتار تحقیقات پیچیده اف بی آی دید، تحقیقات در باب اینکه آیا او اطلاعات محرمانه را به درستی مدیریت کرده و احتمالاً اسناد طبقه بندی شده را به یک حساب ایمیل شخصی منتقل کرده است یا خیر.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ناگفته‌های پروژه بایدن برای تهران/ فرجام تلخ رابرت مالی؛ چرا ماموریت نماینده ویژه ایران ناتمام ماند؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.