بانک مرکزی دو اصلاحیه جدید را ابلاغ کرد+ جزئیات

بانک مرکزی دو اصلاحیه جدید در دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

 دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباریکه برای مبارزه با پولشویی بانک‌ها ابلاغ شده بود،‌ اکنون با دستور بانک مرکزی دو اصلاح در آن اعمال شده است. نخستین اعمال مربوط به دارندگان سهام بیش از میزان مقدرشده موسسات اعتباری است. 

خبر مرتبط
انتصاب یک زن در بانک مرکزی + عکس

رئیس‌کل بانک مرکزی در حکمی «نوش‌آفرین مومن واقفی» را به سمت معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی منصوب کرد.

در این اصلاحیه آمده است که مالک واحدی که پس از سپری شدن مهلت‌های تعیین شده در این دستورالعمل، بدون مجوز لازم همچنان دارنده سهام هر یک از مؤسسات اعتباری به میزانی بیش از حدود مجاز باشد نسبت به مازاد سقف مجاز، در مجامع عمومی صاحبان سهام مؤسسه اعتباری مرتبط حق رای و حق شرکت در افزایش سرمایه نخواهد داشت.

آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرد،‌ این حق رأی در مجامع عمومی صاحبان سهام مؤسسه اعتباری مذکور، حق شرکت در افزایش سرمایه آن مؤسسه و کلیه عواید سهام مازاد به صندوق مذکور منتقل می‌شود.

خبر مرتبط
دعوت از رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت به کمیسیون صنایع مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در راستای تامین ارز واردات، رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت به کمسیون دعوت شده اند.

گفته می‌شود چناچنه تا یک سال پس از عبور میزان سهام مالک واحد از حد مجاز میزان سهام او به حدود مجاز کاهش نیابد، صندوق ضمانت سپرده‌‌ها می‌تواند سهام مازاد را در بورس اوراق بهادار عرضه کنند و مبلغ حاصل از فروش را پس از کسر هزینه‌‌های مربوط و عوائد ناشی از افزایش ارزش سهام مازاد، به سهامدار برگردانند. 

ابطال تملک سهام

دومین اصلاحیه‌ای که بانک مرکزی در این دستورالعمل اعمال کرد مربوط به اختیارات جدید بانک مرکزی در این حوزه است. بر این اساس، بانک مرکزی می‌تواند با تصمیم هیأت انتظامی بانک مرکزی، مجوز تملک سهام توسط مالک واحد در سطوح بیش از 10 درصد را ابطال کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.