پزشکیان: نباید در زبان بگوییم وحدت داریم اما یکدیگر را حذف کنیم

 مسعود پزشکیان رئیس جمهور صبح امروز پنجشنبه در افتتاحیه سی‌ و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان «همکاری‌های اسلامی و دستیابی بر ارزش‌های مشترک با تاکید بر مساله فلسطین» با حضور بیش از ۷۸ نفر از علما و فرهیختگان ۳۰ کشور جهان در سالن اجلاس سران با بیان این که دشمن تفرقه را بین ما مسلمانان ایجاد کرده است گفت:  

پیامبر اسلام بین مردم عرب و مسلمانان الفت و برادری ایجاد کرد.

وی با قرائت آیاتی از قران کریم افزود: پیامبر (ص) گفتند انصار و مهاجرین را مسلمان می‌دانستند و آنان را برادر یکدیگر خطاب کردند. مسلمان با مسلمان برادر است. ایشان نگفت مومن با مومن برادر است بلکه گفت مسلمان با مسلمان برادر است. آیا ما به عنوان مسلمان چه در کشور خودمان و چه بین کشورهای مسلمان اینطور هستیم؟ اروپایی‌ها که مسلمان هم نیستند دیوارها و مرزهایشان را برداشته‌اند، اما آیا ما مسلمانان اختلافات و دشمنی‌ها را کنار گذاشته‌ایم؟

خبر مرتبط
پیام پزشکیان به مردم لبنان: جنایتکار قطعاً مجازات عادلانه خواهد شد

مسعود پزشکیان در پیامی خطاب به مردم لبنان نوشت: خداوند، شکست ناپذیر است و انتقام می‌گیرد و جنایتکار، قطعاً مجازات عادلانه خواهد شد.

وی افزود: دشمن تفرقه و دشمنی را بین ما دامن زده است. وحدت مسلمانان بالاترین وصیت پیامبر اسلام (ص) است. مسلمانان نماز می خوانند و روزه می گیرند اما با هم دعوا هم می کنند. کتاب و قبله و پیامبر (ص) ما مسلمانان یکی است. خدا گفته پیامبر (ص) گفته یا کتاب گفته اختلاف کنیم؟ اختلاف یعنی عدم چنگ زدن به هدایت الهی. خداوند پروردگار همه ما مسلمانان است. ما در نماز راه مستقیم می‌خواهیم اما با هم دعوا می کنیم. آن وقت اسراییلی‌ها با دو سه میلیون جمعیت همه جا را بمباران می کنند و ما فقط نگاه می‌کنیم چون وحدت اسلامی نداریم و زبان و نگاه مشترک نداریم. ما سر ساده‌ترین چیزها با هم دعوا می کنیم. نماز و روزه برای وحدت است. اگر وحدت نداریم پس چرا نماز می خوانیم و روزه می گیریم؟ اقامه نماز بین مسلمانان یعنی غیر مسلمانان نتوانند هر کاری دلشان خواست با مسلمانان بکنند و بعد با استقرار در کشورهای اسلامی بین قومیت ها و شیعه و سنی دعوا بیندازند و خودشان منابع و امکانات مسلمانان را ببرند. ما مسلمانان مقصر هستیم.

پزشکیان تاکید کرد: چنگ به ریسمان الهی مهم است. نباید در زبان بگوییم وحدت داریم اما عملمان آن را تایید نکند. یکدیگر را تحمل نکنیم و یکدیگر را حذف می کنیم. وحدت یعنی پشت یک امام و به یک قلبه با یکدیگر وحدت کنیم. در عراق به برادرانمان گفتم چرا نباید مسلمانان افغانستان و پاکستان راحت بتوانند سوار قطار شوند و به استانبول و سایر کشورهای اسلامی سفر کنند؟ ما مسلمانان در زبان می گوییم با هم برادریم اما در عمل با یکدیگر اختلاف داریم. اگر با هم در عمل برادر شویم هیچ قدرتی نمی تواند به ما آسیب بزند و ما را زمین بزند. الله اکبر یعنی خدای ما بالاتر و بزرگتر است و عزت برای مسلمانان است. این باید در عمل خودش را نشان دهد. امیدوارم جمع شما یک دستورالعمل و یک پیام را به کشورهایتان ببرید. جمیع با یکدیگر لبه آتش است.

رییس جمهور تاکید کرد: خدا نجات داد و ما باید از لبه آتش بکشیم کنار. خدا کمک کند هم در جوامع خودمان و هم بین سرزمین‌های مسلمانان دست در دست یکدیگر دهیم و متجاوزان را از سرزمین خودمان بیرون کنیم.

این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی از روز شنبه (۲۴ شهریور) کار خود را با وبینارهای غیرحضوری  آغاز کرد و در ادامه این کنفرانس ۲۳۴ عالم و شخصیت فرهنگی در قالب ۱۶ وبینار سخنرانی خواهند کرد. حدود ۱۳۴نفر از این میان خارجی و ۹۶ نفر از شخصیت‌های داخلی هستند که به صورت وبیناری در این دوره شرکت کرده‌اند.

امسال همچنین در حدود ۳۲ مهمانان ویژه‌ از آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، مالزی و اندونزی در این مراسم حضور دارند.

در این دوره ۳۰ نفر از بانوان کشورهای اسلامی نیز در این کنفرانس حضور دارند. امسال  به بخش علمی کنفرانس  بیشتر توجه شده است و ۴۴ مقاله از ۱۷ کشور خارجی به کنفرانس ارسال شده است.

همچنین از ۱۲ عنوان کتاب جدید نیز در کنفرانس این دوره رونمایی شد. دو نشست هم‌اندیشی نیز با علما برگزار می‌شود و طبق سنوات گذشته میهمانان کنفرانس در روز پایانی با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد که این ملاقات در روز میلاد حضرت رسول (ص) است.

بازدید از بخش‌های علمی و فرهنگی کشور، حضور میهمانان در مرقد امام راحل(ره)، دیدار با برخی وزاری جدید دولت و... نیز از دیگر برنامه‌های این دوره از کنفرانس وحدت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.