چرایی نزدیکی ایران و عراق؟/ بغداد و معنای ردای میانجی‌گرایانه که بر تن دارد

به گزارش اقتصادنیوز، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، عراق را به عنوان مقصد اولین سفر رسمی خود به خارج از کشور انتخاب کرد و نشان داد که قصد دارد روابط با کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهد. عراق به دلیل وابستگی‌های متقابل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همچنان یک اولویت استراتژیک برای ایران است. ایران نفوذ قابل توجهی در عراق، هم در سطح نهادی و هم در سطح نظامی دارد و به طور قابل توجهی تحت تأثیر تحولات بغداد است. پزشکیان در این سفر با مقامات ارشد عراقی از جمله عبداللطیف رشید، رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی، نخست وزیری این کشور دیدار کرد. این گفت‌وگوها منجر به تصویب ۱۴ تفاهم نامه با هدف افزایش همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شد. در میان تنش‌های منطقه‌ای جاری، این سفر حائز اهمیت‌تر است، زیرا عراق همچنان یک شریک حیاتی برای استراتژی منطقه‌ای ایران قلمداد می‌شود. به ادعای ناظران بغداد می‌تواند به ایران برای استفاده از توانایی خود جهت تعامل دیپلماتیک با ایالات متحده فرصت دهد.

با این حال گروهی از ناظران مدعی‌اند، روابط نزدیک بغداد با تهران، عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد چرا که می‌تواند پای عراق را به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر بکشاند. در عین حال، مشارکت ایران برای عراق کلیدی است. در واقع، عراق علیرغم تلاش برای تنوع بخشیدن به واردات و تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه تهران، همچنان به منابع انرژی ایران وابسته است. سفر پزشکیان با سفر به اقلیم کردستان عراق با هدف تقویت روابط سیاسی، تجاری و امنیتی با رهبران کرد در اربیل و سلیمانیه به پایان رسید. این سفر از منظر تهران به دلیل نگرانی در مورد فعالیت های گروه رادیکال مستقر در عراق و نیاز به مدیریت تجارت و امنیت در امتداد مرز مشترک، مهم است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پیدا و پنهان سفر پزشکیان به عراق/ بغداد؛ از میانجی میان ایران و اعراب تا پیام‌رسان آمریکا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.