تدارک تازه اوکراین برای مقابله با روسیه/ تسلیحات نظامی جدید در راه است

کامیشین که به تازگی و بعد از استعفا از سِمت خود به عنوان وزیر صنایع استراتژیک اوکراین به عنوان مشاور ولودیمیر زلنکسی در امور استراتژیک منصوب شده است، اظهار کرد: در حقیقت خط تولید گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری از مدتی پیش در اوکراین آغاز به کار کرده بود اما درگیر مشکلاتی بود که در زمان مسئولیت من در وزارتخانه صنایع استراتژیک با رفع این مشکلات ظرفیت تولید این گلوله‌ها ۲ برابر شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه دارای روندی بسیار پیچیده و موضوعی است که اوکراین پیش از این هرگز  موفق به انجام آن نشده بود، بر عزم راسخ کی‌یف بر افزایش تولیدات صنایع دفاعی این کشور تاکید کرد و افزود: تلاش ما این است که تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلیمتری توپخانه را تا پایان سال جاری (۲۰۲۴) باز هم افزایش داده و به ۳ برابر ظرفیت خود در ابتدای راه‌ اندازی خط تولید این گلوله‌ها برسانیم.

مشاور زلنسکی در امور استراتژیک با بیان اینکه با وجود تلاش‌های داخلی، ارتش اوکراین همچنان به تأمین گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه از شرکای خود وابسته است، تاکید کرد: ما در تلاش هستیم تا همچنان این روند افزایشی در تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه را ادامه دهیم.

 شرکت تسلیحاتی نروژی «نامو» پیش تر مجوز انتقال فناوری تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه به کی‌یف و تولید این گلوله‌ها در اوکراین را صادر کرد.

بر اساس قراردادی که شرکت تسلیحاتی نروژی «نامو» با یک شرکت دفاعی نامشخص اوکراینی منعقد کرده است، قرار شد که این شرکت نروژی تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه را در اوکراین تسهیل کند.

مسئولان شرکت نامو در بیانیه‌ای اعلام کردند که دولت نروژ بودجه‌ای را در ازای انتقال فناوری تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه به طرف اوکراینی، به این شرکت اختصاص خواهد داد.

در همین ارتباط اسپن بارت ایدی وزیر خارجه نروژ نیز با بیان اینکه برای حفظ امنیت هر ۲ کشور بسیار مهم است که نروژ به حمایت از نبرد دفاعی کی‌یف ادامه دهد، اظهار کرد: همکاری با صنایع دفاعی اوکراین یک راه عاقلانه و موثر برای حمایت از نیروهای مسلح این کشور است.

تصمیم شرکت نامو در عمل به این معنی است که اوکراین از این پس می‌تواند تولید گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری را که با استفاده از فناوری این شرکت که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مهمات در اروپا است، در خاک خود انجام دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.