یک پیشنهاد به وزیر ارشاد

متاسفانه سالهاست که از رسانه‌ها صدای پرخاش و کینه‌توزی رقبای سیاسی به گوش می‌رسد. به گونه‌ای که گاه نهاد مقدس رسانه به ابزاری برای تخریب و حذف رقیب تبدیل شده است. این آفت از آنجا آغاز شد که "جناح‌گرایی" مبنای انتقال پیام‌ها و تحلیل رویدادها قرار گرفت. برخی اصحاب رسانه نیز تصمیم گرفتند به جای روشنگری، در فکر تنظیم موقعیت خود با مناسبات جناحی باشند. 

اما حقیقت این است که رسانه، جایگزین حزب نیست. رسانه ترمینال نخبگان است، نه کانون نگاه تک‌ساحتی و یک‌سویه. آزادی مسئولانه‌ی رسانه نیز هرگز در سایه‌ی مدیریت جناحی و ادبیات تحمیلی اهالی قدرت پای نمی‌گیرد. آنچه زیبنده‌ی رسانه‌های امروز است "روزنامه‌نگاری راه‌‌حل گرا" و مبتنی بر تحقیق، نقد و اعتماد جامعه است، نه تولید ادبیات منازعه و تناقض که در جریان حفظ منافع گروهی و جناحی بروز می‌کند.

غرض این‌که، با روی کار آمدن دولت وفاق ملی انتظار می‌رود این حیطه‌ی خطیر نیز بیش از پیش به جایگاه حقیقی خود هدایت شود. بدیهی است مخاطب اصلی این مطالبه، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. چراکه وزارت فرهنگ، صالح‌ترین رابط میان دولت و جامعه است و در رشد آگاهی‌های عمومی مردم، نقشی موثر دارد. این نقش خطیر را نیز معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی ایفا می‌کند. معاونتی که در دولت وفاق ملی می‌تواند با گستردن چتر حمایت و مهر بر سر رسانه‌ها، به بروز ظرفیت‌های واقعی آنها در حوزه‌ی خبر، تحلیل و نقد منصفانه کمک کند. فضایی سالم که نتیجه‌ی آن بازگرداندن "مرجعیت رسانه‌ای" از بیرون به درون کشور است.

پیشنهاد من به عنوان کسی که سالهاست با رسانه‌ها اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب همکاری دارد؛ انتخاب شاعر و روزنامه‌نگار جوان آقای "پدرام پاک آیین» برای تصدی این معاونت است. نه به جهت اشراف او بر ادبیات، بلکه بر اساس معدلی از ویژگی‌های لازم برای تصدی این امر که در او جمع شده است. شاخص‌هایی که در ادامه ذکر خواهم کرد و بر این باورم که چون او واجد این ویژگی‌هاست، می‌تواند بخشی از اهداف یاد شده را تحقق ببخشد: 

۱.  اصالتا روزنامه‌نگار است و مشاغل رسانه‌ای را از نوجوانی تا میان‌سالی و از سطح خبرنگار و دبیر گروه تا سردبیر و مدیر مسئول، چه در روزنامه و چه در خبرگزاری تجربه کرده است.

۲. در همان معاونت سالها کارشناس بوده و به مدت سه سال سمت "مدیرکل مطبوعات و‌ خبرگزاری‌های داخلی" را داشته و توانسته است عملکردی موفق در تعامل با طیف‌های گوناگون رسانه‌ای (اعم از اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و...) داشته باشد.

۳. همین عملکرد موجب شده تا دو بار با اکثریتی قاطع از سوی مدیران رسانه‌ها به عنوان نماینده‌ی آنها در هیأت نظارت بر مطبوعات که مهمترین نهاد حکمرانی رسانه است، انتخاب شود.

۴. چهره‌ای فراجناحی و بدون وابستگی‌های حزبی است؛ به طوری که هم با حکم جناب علی لاریجانی، مدیر‌کل فرهنگی مجلس، و هم با حکم آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، و هم سخنگوی وزارت بهداشت دولت شهید رییسی بوده است.

۵.  با توجه به  تعلق او به شعر و حوزه‌ی ادبیات و انس و آشنایی فحول این عرصه با او، رویکردی فرهنگی به رسانه دارد و امید می‌رود بتواند فضای کلی رسانه را از زیر سایه‌ی سنگین رفتارهای جناحی بیرون بکشد و  فرهنگی‌تر کند.

۶. دانش‌آموخته‌ی حقوق تا مقطع دکترا و وکیل پایه یک دادگستری است. بنابراین می‌تواند به مدد دانش حقوقی‌اش نقطه‌ی تعادل بین حقوق و حدود فعالیت رسانه‌ای را رعایت کند و از افراط و تفریط در مقوله‌ی نظارت بپرهیزد.

۷. در نهادهای بالادستی حاکمیتی مانند مجلس، قوه‌ی قضایبه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... در سطوح مدیرکل و بالاتر، مسئولیت داشته و مفهوم "تعامل بین بخشی" را درک می‌کند.    

۸. ۴۷ سال دارد و انتخاب او با اندکی اغماض می‌تواند جوانگرایی به حساب آید.

۹. پاک آیین کارمند رسمی وزارت فرهنگ است. از این رو انتخاب او "انتخابی از  درون" است که موجب دلگرمی سایر کارکنان این وزارتخانه خواهد شد.

امید است با انتخاب او به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ، شاهد رونق امور رسانه و نشاط هرچه بیشتر اهالی آن باشیم.

 افشین علا

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.