پیش بینی بورس فردا 24 شهریور 1403 / بازار سهام چشم انتظار تصمیم رئیس جدید

در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات گروه فلزات اساسی در صدر بود اما رقم آن نسبت به روزهای پیشین کمتر ثبت شده بود. فلزات اساسی با ۲۱۰ میلیارد تومان ارزش معاملاتی جایگاه نخست را داشتند و گروه خودرویی با کنار گذاشتند شیمیایی‌ها و ارزش معاملاتی ۲۰۵ میلیارد تومانی جایگاه دوم را از آن خود کردند. تا در نهایت شیمیایی‌های با ۱۹۷ میلیارد تومان سومین گروه باشد. ارزش معاملات این سه گروه بزرگ بازار سرمایه در مجموع به اندازه ارزش معاملات یک گروه در روزهای معمول بازار سرمایه نمی‌رسید و رئیس جدید سازمان و تیم اقتصادی دولت چهاردهم باید به این وضعیت رسیدگی کنند.

 البته که دکتر عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اولویت اصلی دولت چهاردهم را در بورس، بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار اعلام کرده است و عنوان داشتند که بازار سرمایه از نظر تأمین مالی جریان سرمایه گذاری در اقتصاد ایران در جایگاه بسیار حساس و مهمی است و ما نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم.

خبر مرتبط
راهکار همتی برای تقویت اقتصاد ایران

عبدالناصر همتی در عراق، تنوع‌بخشی به منابع وارداتی را به عنوان یکی از راه ها برای تقویت اقتصاد عنوان کرد.

 اما روزنامه دنیا اقتصاد نیز در خصوص بازدهی شاخص کل در دوران رؤسای قبلی سازمان این طور نوشته است که در شش دوره گذشته علی صالح آبادی بیش از ۶۰۰ درصد بازدهی را در دوران ریاست خود برای شاخص کل به ارمغان آورده است این در حالی است که در همین بازه زمانی دلار ۲۷۹ درصد بازدهی داشته است. البته باید این گزارش انتقاداتی وارد شود چرا که در این بازه‌های زمانی دلار توسط دولت‌ها سرکوب می‌شد و اجازه داده نمی‌شد دلار به قیمت واقعی خود برسد و این همان ارز پاشی است که کارشناسان در مورد آن صحبت می‌کنند.

 با این حال و با همین فرضیه ثبات (یا سرکوب نرخ ارز) برای همه مدیران سازمان بورس این ارزیابی را انجام بدهیم. محمد فطانت‌فرد با ۸ درصد بازده کمترین میزان بازدهی شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

 و رتبه اول بازدهی را باید به شاپور محمدی داد با بیش از ۷۰۰ درصد بازدهی برای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران. نکته جالب این گزارش که دنیای اقتصاد به اشاره کرده است موضوع تفاوت بازدهی دلار با شاخص کل است که تقریباً در همه دوره‌های ریاست سازمان بورس حداقل به اندازه رشد دلار شاخص کل بازدهی داشته است. اما این بازدهی برای دوران مجید عشقی کاملاً متفاوت است بازدهی دلار به گزارش دنیای اقتصاد در دوران مجید عشقی ۱۲۰ درصد بوده است و بازدهی بازار شاخص کل ۵۰ درصد ثبت شده است.

 

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه را نیز بدون تغییر خاصی سپری کرد و بازار در انتهای هفته در حوالی ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحدی کار خود را تمام کرد.

 شاید همچنان صحبت کردند در خصوص تحلیل تکنیکال بازار سرمایه کار بسیار سختی باشد چرا که بازار مهم‌ترین فاکتور خود یعنی ارزش معاملات را از دست داده است. پس خیلی نمی‌شود روی نمودارها حساب باز کرد از طرفی هم دامنه نوسان محدود است و باید دید برای هفته آینده رئیس جدید سازمان چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد!

کل

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.