رئیس جمهور سابق این کشور درگذشت

کیکو فوجیموری دختر وی در پیامی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: پدر ما پس از یک مبارزه طولانی با سرطان، به ملاقات با خداوند رفت.

فوجیموری که پسر یک مهاجر ژاپنی بود، زمانی که در سال ۱۹۹۰ به سمت ریاست جمهوری برگزیده شد، رئیس دانشگاه کشاورزی بود.

او تورم فوق العاده ای را که میلیون ها پرویی را بیکار کرده بود، مهار کرد، بخش خصوصی را گسترش و تعرفه های تجاری را کاهش داد و برای مدتی، شرایطی را برای پرو ایجاد کرد تا به یکی از باثبات ترین اقتصادهای آمریکای لاتین تبدیل شود.

زیر نظر او، ابیمال گازمان، رهبر مخوف گروه مائوئیست موسوم به راه درخشان دستگیر شد که این امر ضربه ای اساسی به جنبشی وارد کرد که در دهه ۱۹۸۰ به نظر می رسید می توانست منجر به سقوط دولت پرو شود.

گازمان در سپتامبر ۲۰۲۱ در زندان درگذشت.

اما بسیاری از مردم پرو پس از اینکه فوجیموری در سال ۱۹۹۲ از تانک‌ برای تعطیل کردن کنگره استفاده کرد و قانون اساسی را به دلخواه خود برای پیشبرد اصلاحات بازار آزاد و قوانین سخت‌گیرانه ضد تروریسم بازنویسی کرد، او را به‌عنوان یک مستبد در نظر گرفتند.

تعدادی از رسوایی ها و فساد اقتصادی در طول دولت ۱۰ ساله وی نیز افکار عمومی را علیه او برانگیخت.

مدت کوتاهی پس از پیروزی فوجیموری در سومین انتخابات در سال ۲۰۰۰ میلادی، تصاویری از ولادیمیرو مونته سینوس مشاور ارشد و رئیس اطلاعات او منتشر شد که در حال رشوه دادن به سیاستمداران بود.

پس از انتشار این تصاویر فوجیموری به ژاپن گریخت.

او به صورت غیابی و از توکیو استعفا داد و سپس سعی کرد به عنوان یک سناتور وارد سیاست ژاپن شود، اما موفق نبود.

مونته‌سینوس بعداً در ونزوئلا دستگیر و زندانی شد و به دلیل انتشار صدها ویدئوی ضبط شده از وی که در حال دادن رشوه به سیاستمداران و مدیران تجاری و رسانه‌ها بود، به فساد محکوم شد.

پرونده ها علیه فوجیموری انباشته شد و اتهاماتی مبنی بر استفاده از جوخه های مرگ در نبرد علیه شبه نظامیان راه درخشان مطرح شد.

فوجیموری در ژاپن امن بود. او یک تابعیت دوگانه داشت و ژاپن شهروندان خود را مسترد نمی کند. تصمیم وی برای بازگشت به پرو در سال ۲۰۰۵ و امیدش برای بخشش و بازگشت به سیاست، تعجب بسیاری را بر انگیخت.

اما، فوجیموری در حین توقف در شیلی بازداشت شد، در سال ۲۰۰۷ به پرو تحویل داده شد و در سال ۲۰۰۹ مجرم شناخته شد و به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

پس از زندانی شدن، حضور فوجیموری در انظار عمومی به ملاقات های بیمارستانی وی محدود می شد که اغلب ژولیده و ناخوشایند به نظر می رسید.

در حالی که مخالفان شکایات سلامتی او را به عنوان یک ترفند برای رهایی از زندان رد می کردند، پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس جمهور وقت، فوجیموری را برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۱۷ عفو کرد.

ماه‌ها بعد کوچینسکی استیضاح شد و عفو فوجیموری توسط دادگاه عالی قانون اساسی پرو لغو شد و فوجیموری بار دیگر به زندان ویژه منتقل شد.

دادگاه پرو در دسامبر ۲۰۲۳ بار دیگر عفو فوجیموری را اجرا کرده و وی را که از زخم معده، فشار خون بالا و سرطان زبان رنج می‌برد، آزاد کرد. در می ۲۰۲۴، فوجیموری اعلام کرد که به یک تومور بدخیم مبتلا شده است.

کیکو دختر فوجیموری همیشه با با شور و حرارت از میراث پدرش دفاع کرده است. کیکو سه بار به انتخاب به عنوان ریاست جمهوری پرو نزدیک شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.