اعلام آمادگی مجارستان برای میانجیگری بین باکو و ایروان

«پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان که برای شرکت در نشست «مجمع گفت‌وگوی بین‌المللی ایروان» به ارمنستان سفر کرده است، گفت که کشورش می‌تواند از روابط خوب خود با ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای کمک به آن‌ها به منظور نهایی‌سازی معاهده صلح استفاده کند.

خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار این مطلب گزارش داد که سیارتو در ایروان گفت: ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم با دو طرف این مناقشه و در هر دو مورد، بر اساس احترام دوجانبه مذاکره کنیم. ما می‌توانیم به آن‌ها برای نهایی‌سازی توافق صلح بین دو کشور کمک کنیم.

او در نشست مجمع گفت‌وگوی بین‌المللی ایروان گفت که بوداپست می‌تواند میزبانی مراسم امضای معاهده صلح را بر عهده بگیرد.

ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۲، با میانجیگری روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا مذاکرات درباره آینده معاهده صلح را آغاز کردند. «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در مه ۲۰۲۳ گفت که ایروان آماده به رسمیت شناختن حاکمیت آذربایجان در حدود مرزهای آن پیش از فروپاشی شوروی، از جمله بر منطقه قره‌باغ است که طرفین بر سر حاکمیت آن چند جنگ را تجربه کرده‌اند. در آخرین جنگ باکو-ایروان بر سر قره‌باغ، آذربایجان کنترل آن را به دست گرفت و هزاران نفر از ساکنان ارمنی بومی آن به ارمنستان گریختند.

طی ماه‌های گذشته، باکو و ایروان اعلام کردند که فرایند تعیین مرزهای دو کشور تکمیل شده است و مذاکرات کارگروه‌ها برای بررسی مفاد معاهده صلح ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.