ماجرای مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه

به گفته دو مقام عربی و آمریکایی، پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در اواخر ژوئیه، مقامات این جنبش در گفت و گو با میانجی‌گران قطری اعلام کردند که خواسته‌های جدیدی ذیل مذاکرات آتش‌بس دارند؛ فرایندی که پیشتر به بن بست رسیده بود.نشریه نیویورک تایمز با طرح این ادعا نوشت، پیشنهاد مطرح شده حماس، قطر را که بر سازش تاکید داشت، نگران کرد و موجب شد تا این بازیگر تماس‌ها و دیدارهایش را با این گروه را به حداقل برساند. از همین رو حماس در نهایت این ایده را کنار گذاشت.

پشت پرده مذاکرات برای آتش بس

از آنجایی که مذاکرات برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در ماه‌های اخیر به بن بست خورده، قطر برای عبور از این بن بست‌ها تلاش داشته تا از نفوذ خود بر حماس استفاده کند. در همین راستا بسیاری از مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا بتوانند جزئیات گفت‌وگوهای پشت درهای بسته را به اشتراک بگذارند. از زمان آغاز جنگ، قطر هم صدا با مصر، در قامت میانجی مهم بین اسرائیل و حماس ظاهر شده و میزبان رایزنی‌ها با نمایندگان فلسطینی در مرکز شهر دوحه، پایتخت قطر و حامل پیام‌های دولت بایدن به حماس است. همزمان مقام‌های قطر با اسرائیلی‌ها نیز همکاری دارند، بدون آن که با این بازیگر رابطه‌ای دیپلماتیک داشته باشند. در شرایط کنونی تلاش‌های دوحه فوریت بیشتری پیدا کرده زیرا مذاکرات ظاهرا به بن بست خورده و حماس و اسرائیل راه درازی برای توافق در پیش دارند.

دو مقام آمریکایی گفتند که حماس در روزهای اخیر خواسته‌های جدیدی را برای آزادی گروگان‌ها مطرح کرده و خواستار آزادی اسرای فلسطینی در مرحله ابتدایی توافق شده است. این مقامات امیدوارند که قطر بتواند حماس را متقاعد کند تا دوباره این خواسته‌ها را کنار گذاشته و حتی درخواستش برای آزادی زندانی‌ها را پس از کشتن شش گروگان در غزه تعدیل کند. آنچه انجام می‌شود تلاشی مداوم برای تداوم رایزنی‌ها در مسیر اصلی‌اش است. چهار نفر از مقامات گفتند که قطر پس از حمله اسرائیل به رفح در جنوب غزه در ماه مه، حماس را تشویق کرد تا به میز مذاکره بازگردد. این کشور در هفته‌های بعد حماس را تحت فشار قرار داد تا زبان سازش در این پیشنهاد را بپذیرد.
اخیراً، قطر حماس را متقاعد کرده که در مذاکرات حضور داشته باشد، آن هم در شرایطی که این جنبش گفته خواهان مذاکره نیست. در حالی که حماس علناً مدعی شده که در دو دور اخیر رایزنی های رسمی در قاهره و دوحه شرکت نکرده، اما نمایندگانش به طور خصوصی با مقامات قطری و مصری گفت‌وگو داشتند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده مذاکرات آتش بس غزه در دوحه/بازی پنهان قطر در دو زمین؛ رمزگشایی از موانع توافق» بخوانید. 

 

 
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.