«جیمز ارل جونز» درگذشت

جیمز ارل جونز بازیگر نامزد اسکار که بیشتر برای صداپیشگی در سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و «شیرشاه» شناخته می‌شد، در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

 این بازیگر بیشتر به خاطر صداپیشگی شخصیت دارث ویدر از مجموعه «جنگ ستارگان» و همچنین صداپیشگی شخصیت موفاسا در انیمیشن سینمایی «شیرشاه» شهرت دارد.

در حال حاضر علت مرگ وی هنوز مشخص نشده است اما تأیید شده که وی در خانه‌اش در شهرستان داچس در نیویورک از دنیا رفته است.

جورج لوکاس، خالق «جنگ ستارگان» در میان چهره‌هایی است که به جیمز ادای احترام کرد و او را «یک هنرپیشه باورنکردنی و دارای منحصربه‌فردترین صدا» توصیف کرد.

کوین کاستنر، همبازی جیمز ارل جونز در فیلم «سرزمین رویاها» نیز در واکشن به مرگ این بازیگر نوشت: «در مورد میراث جونز بسیار می‌توان گفت، بنابراین فقط می‌گویم که چقدر قدردانم که بخشی از آن فیلم «سرزمین رویاها» بودم».

به گزارش گاردین، اکتاویا اسپنسر بازیگر برنده اسکار نیز نوشت: «لقب چهره افسانه‌ای برای توصیف نقش‌های نمادین و تأثیرگذار جونز در سینما کافی نیست».

جیمز ارل جونز در دهه ۱۹۶۰ در مجموعه‌ای از نمایش‌های مهم نیز حضور یافت که از آن جمله می‌توان به «سیاهان» ساخته ژان ژنه، «بعل» اثر برتولت برشت و «مرگ دانتون» اثر گئورگ بوشنر اشاره کرد. جونز همچنین در یک رشته نمایشنامه‌های شکسپیر در برادوی ظاهر شد از جمله «تاجر ونیزی»، «کوریولانوس»، «داستان زمستان» و مشهورترین آنها «اتللو» در سال ۱۹۶۴.

جونز در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی از جمله دو جایزه امی، دو جایزه تئاتر تونی و یک جایزه گرمی دریافت کرد. او همچنین برنده جایزه گلدن گلوب و جایزه دستاورد انجمن بازیگران سینما شده است. او در سال ۲۰۱۱ با دریافت جایزه افتخاری اسکار مورد تمجید قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.