گفتگوی فرماندهان ارتش آمریکا و چین بعد از سال‌ها

در تلاش برای بازسازی روابط نظامی و جلوگیری از درگیری، فرمانده ارشد آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام دوشنبه شب با همتای چینی خود صحبت کرد.

براساس گزارش ان بی سی، این تماس برای اولین بار پس از سال‌ها بود که دو فرمانده نظامی منطقه در یک گفتگوی رسمی شرکت کردند. وزارت دفاع چین نیز این تماس را تایید کرد و گفت که دو طرف «درباره موضوعات مورد علاقه مشترک دیدگاه‌های عمیق خود را مبادله کردند».

بر اساس گزارش کاخ سفید از این تماس، پاپارو در طول کنفرانس تلفنی ویدئویی بر اهمیت ارتباط پایدار بین دو ارتش برای «کاهش خطر درک اشتباه یا اشتباه محاسباتی» تاکید کرد.

خبر مرتبط
آمریکا و اروپا توافق هسته ای را بدون چین و روسیه می‌خواهند/ معماران برجام به میدان آمدند

پزشکیان در مراسم تکریم و معارفه عراقچی در وزارت امور خارجه ایران نیز تاکید کرد که اولویت دولت او جست‌وجوی راه‌هایی برای رفع تحریم‌هاست.

پاپارو با اشاره به «تعامل‌های ناامن» اخیر بین ارتش آزادی‌بخش خلق چین و متحدان آمریکا، گفت که ارتش چین موظف است «از قوانین و هنجارهای بین‌المللی برای تضمین ایمنی عملیاتی پیروی کند».

پاپارو همچنین از ارتش چین خواست تا در مورد استفاده از «تاکتیک‌های خطرناک، اجباری و بالقوه تشدیدکننده در دریای چین جنوبی و فراتر از آن» تجدید نظر کند.

هر دو این مردان در نقش‌های خود نسبتاً جدید هستند: پاپارو فرماندهی را در ماه مه به عهده گرفت، در حالی که وو در ژوئیه منصوب شد.

کاخ سفید گفت که دو فرمانده گفتگوی «سازنده و محترمانه» داشتند و پاپارو به اهمیت ادامه ارتباط با وو و رهبران چهار منطقه دیگر چین اشاره کرد.

سلف پاپارو، دریاسالار جان آکیلینو، درخواست دائمی برای ملاقات با فرماندهان بخش جنوبی و شرقی چین که حوزه قضایی آن شامل تنگه تایوان است، داشت، اما چین هرگز موافقت نکرد.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، ارتباطات نظامی خود را در سال ۲۰۲۲ پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان که پکن مدعی آن است، قطع کرد.

فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا مسئول دریای چین جنوبی و تنگه تایوان است، جایی که تنش‌ها در بحبوحه درگیری‌ها بین چین و متحدان آمریکا که با آنها اختلافات ارضی دارد، به ویژه فیلیپین، افزایش یافته است. مجموعه‌ای از رویارویی‌های چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی، این نگرانی را ایجاد کرده است که آمریکا که یک معاهده دفاعی متقابل با مانیل دارد، ممکن است به درگیری با پکن کشیده شود. اگرچه مقامات فیلیپین تاکنون ایده اسکورت کشتی‌های آمریکایی برای کشتی‌های فیلیپینی در منطقه را کم اهمیت جلوه داده‌اند، پاپارو ماه گذشته گفت که این «یک گزینه کاملاً منطقی» است.

چین، فیلیپین را به ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی خود متهم می‌کند و می‌گوید که مطابق با قوانین بین‌المللی عمل می‌کند. در تفسیری که روز دوشنبه در روزنامه دولتی خلق منتشر شد، آمده است که روابط چین و فیلیپین «در یک دوراهی» قرار دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی با نگرانی از فقدان راه‌هایی برای بحث در مورد این موضوعات، در نشستی در کالیفرنیا در ماه نوامبر موافقت کردند که ارتباطات نظامی در سطح بالا را از سر بگیرند. هر دو کشور پس از دیدار اواخر ماه گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن از پکن، برنامه‌های خود را برای برقراری تماس بین فرماندهان بخش‌های نظامی خود اعلام کردند.

یک مقام ارشد دولت گفت که ایجاد مجدد این کانال ارتباطی خاص بین آمریکا و چین از اولویت‌های سفر سالیوان است. دو کشور همچنین گفتند بایدن و شی در هفته‌های آینده تلفنی صحبت خواهند کرد که این اولین تعامل آنها از آوریل خواهد بود. یک تماس تلفنی احتمال ملاقات حضوری دیگر بین رهبران دو کشور را قبل از پایان دوره ریاست جمهوری بایدن افزایش می‌دهد.

هفته گذشته رسانه دولتی گلوبال تایمز چین به نقل از سازمان دهندگان گزارش داد که ایالات متحده همچنین یک معاون دستیار وزیر دفاع را به مجمع این هفته ژیانگشان در پکن می‌فرستد و «تمرکز بی سابقه» را بر کنفرانس امنیتی در سطح عالی قرار داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.