روزنامه جوان پشت زاکانی در آمد/ ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن توسط شهرداری در حال انجام است

ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن از سوی شهرداری تهران با حاشیه‌هایی همراه بوده‌است. برخی اعضای شورای شهر این ادعای شهرداری را غیرواقعی قلمداد می‌کنند. در حالی که آمار‌ها از میانگین متری ۸۵ میلیون تومان برای هر آپارتمان در تهران حکایت دارد، به سرانجام رساندن وعده‌های مسکنی، نقش مهمی در کاهش هزینه‌های خانوار دارد. شهرداری به‌رغم اینکه وظیفه مستقیمی برای ساخت مسکن ندارد، به این موضوع ورود کرده و برای آن قرارگاهی تشکیل داده‌است. اصحاب رسانه روز گذشته از روند احداث مسکن از سوی شهرداری پایتخت بازدید کردند. با حمایت دولت، احداث و واگذاری ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران، دور از دسترس نیست. 

ماجرا از خرداد امسال شروع شد؛ وقتی شهردار تهران همراه با معاون اول دولت سیزدهم برای کلنگ‌زنی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به منطقه ۲۱ رفت. علیرضا زاکانی در آن مراسم این واحد‌ها را بخشی از خروجی کارسازی‌ها و مصوبات قرارگاه مسکن شهرداری تهران معرفی کرد. 

قرارگاهی که از نقطه نظر برخی اعضای شورا خروجی خاصی نداشته و آن ۲۰۰ هزار واحد مسکونی هم بیشتر نمایش بوده‌است. سوده نجفی یکی از آن‌ها است؛ وی در جلسه علنی پارلمان شهری ۱۱ شهریور ماه خواستار توضیحات شهرداری تهران در این باره شد. خواسته وی نمایش «روی زمین» مشخصات پروژه‌های قرارگاه مسکن بود. 

 مرثیه‌ای برای مسکن

اوضاع قیمت مسکن بحرانی است؛ آمار و ارقام بانک مرکزی از عبور قیمت هر واحد آپارتمان در شهر تهران از متری ۸۵ میلیون تومان حکایت دارد. در چنین شرایطی خانه‌دار شدن که هیچ، رهن و اجاره یک سرپناه مناسب برای بسیاری از جوان‌تر‌ها یا اقشار آسیب‌پذیر جامعه تبدیل به خواب و خیال شده‌است. 

این در حالی است که بدون ایجاد رونق در بازار مسکن و تقویت طرف عرضه و تدارک واحد‌های مسکونی استطاعت‌پذیر، نمی‌توان به بهبود اوضاع امیدوار بود. در این میان وظیفه دولت، وزارت مسکن و شهرداری تهران به‌عنوان مرجع صدور پروانه در این زمینه قابل کتمان نیست. 

 قرارگاه مسکن چیست؟ چرا تأسیس شد؟

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر معتقد است ورود شهرداری تهران به موضوع مسکن اساساً از ابتدا بیهوده بوده و هیچ خروجی خاصی تا این لحظه نداشته است. در مقابل، اما مسؤلان شهری معتقدند تسهیل‌گری برای ساخت واحد‌های مسکونی به‌ویژه برای اقشار کم‌بضاعت از وظایف مصرح قانونی مدیریت شهر است. 

در این رابطه رجوع به قانون تشکیل شهرداری‌های کشور (مصوب ۱۳۳۴) بی‌فایده نیست؛ در بند ۲۱ ماده ۵۵ این قانون «اتخاذ تدابیر لازم برای ساختمان خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت ساکن در شهر» را از وظایف شهرداری‌ها معرفی کرده‌است. همچنین بر اساس مقررات ملی ساختمان، مرجع صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری است. 

علیرضا زاکانی، اما مهم‌ترین علت تشکیل قرارگاه مسکن را در شهرداری تهران، دغدغه‌های مقام معظم رهبری می‌داند. جایی که ایشان (۸ فروردین ۱۴۰۱) با ابراز نارضایتی از وضعیت قیمت خرید یا اجاره، حل موضوعات مرتبط با مسکن را از اولویت‌های اصلی اقتصاد ایران دانستند. 

از همین‌رو شهرداری تهران نیز از همان سال نخست فعالیت دوره ششم، با تشکیل قرارگاه مسکن، به دنبال تسهیل‌گری و کارسازی برای ساخت انبوه واحد‌های مسکونی در نقاط مختلف شهر بود. مهدی هدایت دبیر این قرارگاه از کارسازی برای ساخت بالغ بر ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در این قرارگاه خبر داده است. 

آن‌طور که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرده، این پروژه‌ها عمدتاً بزرگ‌مقیاس و در تعامل با دستگاه‌های مختلف عمومی و دولتی حاصل شده است. همچنین عملیات عمرانی ۱۰۰ هزار واحد از این مجموعه آغاز شده و ساختمان‌ها در مراحل مختلف (از گودبرداری تا نازک‌کاری) قرار دارند. 

 رفع ابهام شورا، بازدید میدانی از پروژه‌های قرارگاه مسکن برگزار شد 

ادعای سوده نجفی، اما نامعلوم بودن لوکیشن پروژه‌های قرارگاه مسکونی شهرداری تهران بود. در همین راستا روز گذشته یک بازدید میدانی ویژه رسانه‌ها برای بررسی روند عملیات عمرانی ساخت برگزار شد. در این بازدید، اصحاب رسانه از پروژه‌های مختلف برای ساخت بالغ بر ۲۰ هزار واحد (۱۰ درصد از ادعای ۲۰۰ هزار واحدی) بازدید کردند. 

این در حالی است که مدیران ارشد شهری از آمادگی برای برگزاری تور‌های مداوم و پشت سر هم برای نمایش مناطق دیگر پروژه‌های مسکونی هم سخن گفتند. یکی از این پروژه‌ها مثلاً مرتبط با بازآفرینی صنایع جنگ‌افزارسازی واقع در منطقه ۱۳ «ساصد» با بیش از هزارو ۷۰۰ واحد مسکونی بود. 

اصحاب رسانه همچنین از آخرین وضعیت پروژه ۷ هزارو ۸۰۰ واحدی ساخت مسکن آتش‌نشان‌ها در غرب تهران بازدید کردند. پروژه‌ای که هشتم خردادماه به صورت همزمان با حضور محمد مخبر (که پس از شهادت آیت‌الله رئیسی، مدیر قوه مجریه بود) و شهردار تهران کلنگ‌زنی شده‌بود. 

نکته قابل‌تأمل در بازدید میدانی روز گذشته، اما عدم حضور هیچ‌کدام از اعضای منتقد عملکرد مسکن شهرداری است. در حالی که شنیده‌ها از دعوت‌های متعدد از آن‌ها برای مشارکت در این رویداد و بازدید میدانی از روند ساخت ۱۰۰ هزار واحد خروجی قرارگاه مسکن، حکایت داشت. موضوعی که شائبه سیاسی‌کاری از جانب این افراد را تقویت می‌کند. 

آنچه ضروری است تعامل هرچه بیشتر دولت و مدیریت شهری برای رونق به صنعت ساختمان و ساخت واحد‌های استطاعت‌پذیر برای اقشار آسیب‌پذیر در پایتخت است؛ موضوعی که در فرمایشات متواتر رهبر معظم انقلاب نیز به‌عنوان یک اولویت بیان شده‌است. ضرورت همراهی اعضای شورا در این راستا برای تکمیل هر چه سریع‌تر این واحد‌ها انکارناپذیر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.