اولویت وزیر خارجه جدید اوکراین اعلام شد

«آندری سیبیها» در بیانیه‌ای که در فیسبوک منتشر کرد، نوشت: «وظیفه اصلی دیپلماسی اوکراین از سفرا بگیرید تا وابستگان، تضمین ظرفیت‌های دفاعی اوکراین است. سلاح و دیگر هیچ.»

وی افزود: «یکی از اولویت‌های ما، حذف کلیه محدودیت‌ها در مورد عرضه‌ سلاح‌های غربی و استفاده از آنها در قلمروی فدراسیون روسیه است.»

خبر مرتبط
خط و نشان جدید پسکوف برای اوکراین

سخنگوی کرملین گفت روسیه به قدر کافی نیرو و منابع دارد تا نیروهای مسلح اوکراین را از منطقه کورسک بیرون کند و از بلگورود هم محافظت به عمل آورد.

به نقل از پایگاه خبری پالیتیکو، سیبیها روز پنجشنبه توسط پارلمان ملی اوکراین به‌عنوان وزیر خارجه جدید این کشور منصوب شد و جای دیمیترو کولبا را گرفت که از ۲۰۲۰ در این سمت بود اما روز چهارشنبه کناره‌گیری کرد و این کناره‌گیری در حالی رخ داد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بزرگترین تغییرات را در دولت از زمان حمله روسیه در ۲۰۲۲ انجام داد.

در حالی که جایگزینی کولبا احتمالا به دلیل درگیری با آندری یرماک، رئیس دفتر قدرتمند زلنسکی است، جانشین وی بعید است که با این موضوع روبرو شود؛ سیبیها قبل از ارتقاء به عنوان معاون اول وزیر امور خارجه در آوریل، معاون یرماک بود. این بدان معنی است که او احتمالا بیشتر به‌عنوان یک بازیکن تیم توسط رئیس جمهور در نظر گرفته می‌شود.

سیبیهای ۴۹ ساله همچنین اعتبار و صلاحیت‌های سیاست خارجی و دیپلماتیک قوی دارد. او قبلا از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ سفیر اوکراین در ترکیه بود و همچنین از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، در سفارت اوکراین در لهستان کار می‌کرد.

یکی از مقام‌های اوکراینی نزدیک به زلنسکی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «سیبیها یک دیپلمات قدیمی قوی است. او سیستم را می‌شناسد. او قبلا سفیر بود و از زمان شروع حمله روسیه با شرکای خود از نزدیک همکاری می‌کرد.»

به گفته آژانس خبری پی‌ای‌پی، دیپلمات‌های لهستانی با این نظر موافق هستند و سیبیها را به عنوان «مردی که به قول خود عمل می‌کند» توصیف می‌کنند. سیبیها یکی از سیاستمدارانی است که در آغاز حمله روسیه، همکاری بین ورشو و کی‌یف را ممکن ساخت که باعث شد تا تسلیحات به اوکراین روان شود.

«گالینا میخایلیوک» یکی از اعضای پارلمان اوکراین گفت، سیبیها هم زبان انگلیسی و هم لهستانی را به خوبی می‌داند و در آنها روان است. او در دوران فعالیتش در سفارتخانه‌های اوکراین در لهستان و ترکیه توانست برای خودش در میان هم‌قطارانش احترام و عزت به دست بیاورد.»

سیبیها همچنین گفته که عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا همچنان در اولویت‌های دولت کی‌یف است.

او به بازنگری در دستگاه دیپلماسی اوکراین اشاره کرد تا «با واقعیت‌های ژئوپلیتیک جدید مطابقت داشته باشد» و افزود: «در نشست اخیر سفرا به ریاست زلنسکی، لیستی از اولویت‌های کشورها و مناطق که ما در آنجا نهادهای دیپلماتیک باز می‌کنیم، مورد توافق قرار گرفت.»

وی خاطرنشان کرد: «تغییرات فردی، سفرای جدید و بخش‌های کنسولی را شاهد خواهیم بود. تغییراتی در وضعیت موجود صورت می‌گیرد.»

در جلسه پارلمان که در آن سیبیها منصوب شد، قانونگذاران همچنین از او خواستند راه‌های بهتری برای برقراری ارتباط با کشورهای غربی که اخیرا جریان کمک‌ها به اوکراین از جمله انتقال دارایی‌های توقیف شده روسیه را کاهش داده‌اند، پیدا کند.

قانونگذاران همچنین از وزیر خارجه جدید اوکراین انتظار دارند که سرویس‌های کنسولی را برای پناهندگان اوکراینی و شهروندان خارج‌نشین بهبود بخشد تا آنها بتوانند راهی را برای بازگشت به خانه بیابند و چین و کشورهای در حال توسعه متمایل به روسیه را نیز متقاعد کند که اوکراین برای حقیقت بخشیدن به طرح صلح نیاز به کمک دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.