هراس ریاض از پیامدهای رویارویی واشنگتن و یمن/ کارزار پرهزینه بایدن شکست خورد

به گزارش اقتصادنیوز،  بیش از ۹ ماه است که ایالات متحده درگیر کارزار نظامی بی پایان علیه یمن است، کارزاری که مهر تایید کنگره را هم ندارد. یمن به تلافی جنگ اسرائیل در غزه در نوامبر ۲۰۲۳ حمله به کشتی های حمل و نقل دریایی که از دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور می کردند و مقصدشان اسرائیل بود را آغاز کرد. در پاسخ، واشنگتن به امید توقف چنین حملاتی، کمپین تلافی جویانه ای را تعریف کرد. حالا گفته می شود ایالات متحده درگیر شدیدترین نبرد دریایی از زمان جنگ جهانی دوم شده است.با این همه نتایج مورد نظر ائتلاف تحت رهبری آمریکا حاصل نشده است.

به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، رویکرد واشنگتن در ارتباط با یمن نمادی از سوء رفتار استراتژیک است و از همین رو نه تنها کارساز نیست، بلکه هزینه زیادی را تحمیل کرده و جان نظامیان آمریکایی مستقر در منطقه برای حفاظت از کشتی‌های عمدتا خارجی را به خطر می‌اندازد و خطر بی‌ثباتی بیشتر یمن و همچنین منطقه را به دنبال دارد. علاوه بر این امتناع واشنگتن از اعتراف به نتایج فاجعه بار جنگ اسرائیل در غزه که به عنوان کاتالیزور اصلی انصار الله کار می کند، امید به توقف حملات در دریای سرخ را کاهش می دهد.از همین رو گروهی از تحلیلگران می گویند  واشنگتن باید فوراً به فعالیت نظامی خود علیه انصارالله پایان داده، کشورهای اروپایی و آسیایی را تحت فشار قرار دهد تا نقش فعال‌تری در حفاظت از کشتی‌های کشتیرانی خود داشته باشند و به امید کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، به جنگ اسرائیل در غزه کمک مالی نکند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «استراتژی شکست خورده بایدن در دریای سرخ/ یمن ائتلاف دریایی واشنگتن را زمین‌گیر کرد» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.