دو راهی سخت آمریکا؛ پزشکیان واشنگتن را در برزخ قرار داد؟

به گزارش اقتصادنیوز، ناظران می‌گویند تا مادامی که نتانیاهو برای تحقق صلح چراغ سبز نشان ندهد، خاورمیانه درگیر التهاب خواهد بود. اما نخست وزیر اسرائیل در عمل چه می‌کند؟ به نوشته اوراسیا ریویو، همزمان با تحت فشار قرار دادن اسرائیل از سوی آمریکا برای پذیرفتن آتش‌بس در غزه، نتانیاهو فرمان حمله هوایی دیگری به شهر مرکزی دیرالبلاح در غزه را صادر کرده بود؛ حمله‌ای که منجر به کشته شدن حداقل ۲۱ نفر، از جمله شش کودک شد.

این در حالی بود که بایدن یک روز قبل‌تر تاکید کرده بود که همه طرف‌های درگیر در مذاکرات آتش‌بس غزه باید از به خطر انداختن تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری ایالات متحده جهت توقف جنگ و تضمین توافقی برای بازگرداندن گروگان‌ها و دستیابی به آتش‌بس برای پایان دادن به خونریزی خودداری کنند.

دستور این حمله خونین حتی پس از آن صادر شد که یکی از مقام های ارشد ایالات متحده که خود در فرایند رایزنی ها مشارکت دارد - احتمالاً ویلیام برنز - در جلسه توجیهی ویژه در دوحه مدعی شد که رایزنی ها پیشرفت داشته است.

به ادعای اوراسیا ریویو رهبران غربی با تکیه بر استراتژی فشار حداکثری تلاش دارند تا مانع از پاسخ ایران شوند و همچنان که چند هفته‌ای از ترور هنیه در تهران می‌گذرد، ایران را به خویشتن داری دعوت می کنند، اما در برابر نتانیاهو کاملا منفعل هستند؛ نخست وزیری که به طرز کینه‌آمیزی روند رایزنی‌ها در دوحه را تضعیف کرد چراکه توافق بر سر آتش‌بس می‌تواند به حیات سیاسی‌اش پایان دهد چراکه با برقراری صلح فرایند تحقیقات در باب چرایی حمله هفتم اکتبر اسرائیل آغاز می‌شود و به طور خودکار پرونده‌های اتهامی نتانیاهو به جریان می‌افتد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «تنها گزینه غرب برای تعامل با تهران؛ آمریکا بر سر دوراهی ایران و اسرائیل/ چگونه دولت پزشکیان واشنگتن را در برزخ قرار داد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.