کره جنوبی مدعی شد: اعدام دسته‌جمعی چند مقام دولتی در کره شمالی

سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی در این بیانیه ادعا کرد که پس از کشف نشانه‌هایی از اعدام‌ها، وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد. به نوشته خبرگزاری یونهاپ، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پیش از این در جلسه اضطراری دفتر سیاسی حزب کمونیست این کشور در ۳۱ جولای (۱۰ مرداد) با انتقاد از خسارات سنگین ناشی از جاری شدن سیل به دنبال بارش باران‌های شدید در استان‌های شمالی جاگانگ و پیونگان شمالی، گفت: کسانی که در بحبوحه جاری شدن سیل به شدت از وظایف خود غفلت کرده‌اند به شدت مجازات خواهند شد.

گمان می رود کانگ پونگ هون دبیر ارشد سابق کمیته استانی جاگانگ در حزب کمونیست کره شمالی نیز در میان مقامات اعدام شده باشد. کانگ و دیگر مقام‌های ارشد کره شمالی از جمله ری تائه سوپ وزیر امنیت عمومی این کشور پیش تر به دلیل خسارت سنگین جاری شدن سیل از سمت خود برکنار شده بودند.

به گزارش ایرنا، در پی وقوع سیل در شهر مرزی «سینویجو» و شهرستان «اویجو» استان شمال غربی پیونگان شمالی کره‌شمالی، بیش از چهار هزار و ۱۰۰ خانه مسکونی و نزدیک به سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفت. بر اساس گزارش‌ها، بیش از پنج هزار نفر از ساکنان شمال‌غرب کره شمالی در نزدیکی با مرز چین بر اثر وقوع سیل ارتباط خود را با سایر نقاط این کشور از دست داده‌اند و عملیات نجات هوایی زیر نظر رهبر کره شمالی انجام می‌شود.

در همین پیوند، اداره هواشناسی کره جنوبی، بارندگی و جاری شدن سیل در این بخش از کره شمالی را طی ۲۹ سال گذشته بی‌سابقه ارزیابی کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.