دستاوردهای ترکیه و آذربایجان در جنگ قره باغ خنثی شد/ متحدان قدیمی، رقیب شدند

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد جنگ اسرائیل و غزه تنش‌ها میان ترکیه و آذربایجان را تشدید کرده و به طور بالقوه دو کشور را به شکل غیرقابل برگشتی از هم جدا می‌کند. در ماه‌های اخیر، روابط بین آذربایجان و ترکیه به طرز عجیبی سرد بوده است. برای ناظرانی که لفاظی‌های پیرامون اتحاد دو کشور را شنیده‌اند – که برجسته‌ترین آن عبارت است که آنها «دو دولت» اما «یک ملت» هستند – چنین رویکردی می تواند قابل تامل باشد. گفته می‌شود یکی از دلایل سردی روابط باکو و آنکارا، حمایت بی قید و شرط ترکیه از فلسطین و در مقابل موضع نسبتاً بی‌طرفانه آذربایجان بوده است.

«او سی مدیا» در این باره نوشت: اواخر ژوئیه، موضع گیری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مورد نقش تعیین‌کننده آنکارا در جنگ قره‌باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۰، خشم آذربایجان را برانگیخت. در همان بازه زمانی اردوغان مواضع خود را در ارتباط با مناقشه اسرائیل و فلسطین بیان کرد و به طور تلویحی فلسطین و آذربایجان را به عنوان دو بازیگر تحت فشار ترسیم کرد که از حمایت آنکارا برخوردار هستند. ادعای اردوغان تا حدی باکو را خشمگین کرد زیرا این تصویر با روایت آذربایجان در مورد جنگ و "انحصار آن بر پیروزی" در تضاد بود. نه تنها ادعای اردوغان، بلکه حمایت ترکیه از آرمان فلسطین نیز آذربایجان را عصبانی کرده است. بلافاصله پس از اظهارات اردوغان، ترکیه به دلیل ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، یک روز عزای عمومی اعلام کرد؛ موضعی که آذربایجان قادر به درکش نبود. در حالی که اختلافات بین آذربایجان و ترکیه برای هر دو ملت قابل توجه است، عدم تمایل باکو جهت پیوستن به بلوک بازیگران ضداسرائیلی به عامل مهمی برای افزایش نارضایتی‌ها تبدیل شده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «از جنگ قره‌باغ تا جنگ غزه؛ شکاف آذربایجان و ترکیه عمیق شد/ اردوغان شمشیر را از رو بست» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.