کشورهای صادرکننده به ایران را بشناسید + جدول

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحد عربی»، «چین»، «ترکیه»، «آلمان»، «هلند»، «فدارسیون روسیه»، «هنگ‌کنگ»، «هلند»، «سوئیس» و «پاکستان» در جمع کشورهای اصلی صادرکننده به ایران قرار داشته‌اند.

در بازه زمانی مورد بررسی میزان واردات به کشور با افزایشی ۵.۷۵ درصدی در وزن و ۱.۵۳ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۱۲میلیون و ۵۹۲ هزار تن و  ۱۹ میلیارد و ۹۴۹میلیون دلار رسید که با این شرایط می‌توان گفت احتمالا بخشی از کالای وارد شده به کشور به لحاظ ارزشی در رده کالاهای گران قرار داشته‌اند.

۱۰ کشور اول صادرکننده کالا به ایران

اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟ بر اساس آمار اعلام شده در این مدت بیشترین واردات از «امارات متحده عربی» صورت گرفته است، بطوریکه ۶ میلیارد و ۱۴۷میلیون دلار ارزش واردات از این کشور بوده است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می‌شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است. در این میان ایران هم سال گذشته بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می‌شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می‌شود؛ روندی که هزینه‌های واردکنندگان را افزایش می‌دهد، با این حال با توجه به شرایط موجود، واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند.

بر اساس آمار اعلام‌شده، پس از امارات، «چین» با ۵ میلیارد و ۳۸۴ میلیون دلار، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار، «آلمان» با صادرات ۷۳۶ میلیون دلار، «هند» با ۶۳۲ میلیون دلار در میان پنج کشور اول مبداء واردات در چهار ماه منتهی سال جاری به ایران قرار داشته‌اند.

اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته‌اند بیشترین سهم از واردات کالا به ایران را بر عهده بگیرند، شامل چه کشورهای است؟ داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که «فدراسیون روسیه» با صادرات ۳۸۱ میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و پس از آن «هنگ‌کنگ» با ۳۷۵ میلیون قرار دارد. داده‌ها نشان می‌دهد «هلند» هم در بازه زمانی مورد بررسی جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده‌ است، ارزش صادرات این کشور به ایران ۳۶۵ میلیون بوده و «سوئیس» هم با صادرات ۳۳۵ میلیون دلاری جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. اما سهم واردات کالا از «پاکستان» در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۶۳ میلیون دلار بوده است.

photo_2024-09-01_14-32-13

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.