آغاز ماه عسل علی‌اف/ برگزاری اولین انتخابات آذربایجان پس از تصرف قره‌باغ

روز یکشنبه، جمهوری آذربایجان انتخابات پارلمانی فوق‌العاده‌ای برگزار می‌کند که اولین انتخابات این کشور از زمان بازپس‌گیری کامل منطقه در یک حمله برق‌آساست.

به نوشته آسوشیتدپرس، انتخابات پیشین جمهوری آذبایجان از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی تاکنون آزاد یا عادلانه تلقی نشده و انتظار نمی‌رود که نتیجه رقابت‌های مجلس ملی این کشور تغییرات قابل توجهی در این نهاد که تحت تسلط حزب آذربایجان جدید الهام علی‌اف قرار دارد، ایجاد کند.

طبق قانون اساسی، این انتخابات باید در ماه نوامبر برگزار می‌شد، اما علی‌اف آن را دو ماه زودتر برگزار کرد، زیرا باکو در همان ماه میزبان مذاکرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به COP۲۹ خواهد بود.

علی‌اف و پدرش حیدر علی‌اف، از سال ۱۹۹۳ تاکنون با مشت آهنین بر آذربایجان حکم رانده و در حالی که این کشور با جمعیت تقریباً ۱۰ میلیون نفر در سواحل دریای خزر در ثروت رو به رشد از ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی خود غرق شده است، مخالفان را سرکوب کرده‌اند.

حزب آذربایجان جدید ۶۹ کرسی از ۱۲۵ کرسی مجلس را در اختیار دارد و اکثر سایر کرسی‌ها متعلق به احزاب کوچک طرفدار دولت یا مستقلان است. حزب موسوات، بزرگترین تشکل اپوزیسیون ۳۴ نامزد را برای انتخابات یکشنبه ارائه داده اما تنها ۲۵ نفر از آن‌ها ثبت‌نام شدند. حزب جایگزین جمهوری‌خواه ۱۲ نامزد را معرفی کرده است.

این انتخابات اندکی کمتر از یک سال پس از آن برگزار می‌شود که نیروهای آذربایجانی بقایای دولت خودخوانده در منطقه قره‌باغ را شکست دادند که از سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنی‌تبار حمایت‌شده توسط ارمنستان بود. اکثر ۱۲۰ هزار نفر ساکنان ارمنی این منطقه در برابر این حمله از منطقه گریختند.

کمیسیون ملی انتخابات می‌گوید ۵۰ سازمان مأموریت‌های نظارتی را انجام خواهند داد. بزرگترین گروه ناظر از سازمان امنیت و همکاری اروپا، قرار است ارزیابی اولیه خود از انتخابات روز دوشنبه را ارائه کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.