چرخش دوباره اردوغان به سمت غرب/ نقاب از چهره ترکیه افتاد

به گزارش اقتصادنیوز، از همین رو گروهی از ناظران بر ترکیه به‌عنوان یکی از قدرت‌های میانی و نقش آفرینی اش در رقابت بین روسیه و بلوک غرب (عمدتاً اتحادیه اروپا و ناتو) متمرکز شده اند. ترکیه با وجود عضویت در ناتو و حفظ تراکم روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا (بدون اشاره به وضعیت نامزدی رسمی این بازیگر)، می تواند به عنوان یک کشور نوسان میان دو بلوک در نظر گرفته شود. این کشور اخیرا از الگوهایی که متحدان غربی خود دنبال می‌کردند، بدون همسویی کامل با روسیه منحرف شده و تصمیم گرفته با پیروی از «استراتژی واسطه» در رابطه با حمله روسیه به اوکراین از هر دو طرف سود ببرد.

موسسه روابط بین المللی پراگ در این باره نوشت، پس از انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه ۲۰۲۳، کارزاری که به واسطه اش  رجب طیب اردوغان قدرت خود را تحکیم کرد، هنوز تغییری در سیاست ترکیه ایجاد نکرده است. تنش ها در روابط این کشور با روسیه تشدید شده، در حالی که تعاملات این کشور با غرب چرخش مثبت تری پیدا کرده است؛ گزاره ای که موجب شده تا اتحادیه اروپا استراتژی بلندمدتی را برای روابط بهتر با ترکیه تعریف کند. اردوغان در مصاحبه ای که سپتامبر ۲۰۲۳ انجام داد، گفت: «در ۵۰ سال گذشته، ما برای عضویت در اتحادیه اروپا انتظار کشیدیم و در این مقطع زمانی، من به همان اندازه که به غرب اعتماد دارم. به روسیه نیز اعتماد دارم».

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «نقاب از چهره ترکیه افتاد؛ بازی دو سرباخت آنکارا در دوراهی شرق و غرب!/ اردوغان بار دیگر به آغوش روسیه بازگشت؟»‌ بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.