مسیر دشوار تعامل بر سر راه پزشکیان

۳۰ جولای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان برگزار شد؛ مراس‌می‌ ‌که در جریانش تعداد زیادی از مقامات خارجی برای استقبال از پیروزی اولین رئیس جمهور اصلاح طلب جمهوری اسلا‌‌می‌ ایران در دو دهه اخیر، در مجلس گرد آمدند. این مرد ۶۹ ساله که در انتخاباتی زودهنگام پیروز شده، در باب حل بن‌بست طولانی‌مدت برنامه هسته‌ای تهران با قدرت‌های آمریکایی و اروپایی به امید کاهش تحریم‌ها تاکید بسیاری دارد.

پزشکیان در جمع حاضران در این مراسم از جمله مقامات اتحادیه اروپا، چین، روسیه و کشورهای عربی، گفت: «تا زمانی که این تحریم‌های ناعادلانه برداشته نشود، آرام نخواهم گرفت.» او در ادامه تاکید کرد:«ما ‌می‌خواهیم روابط اقتصادی خود را با جهان عادی کنیم».با این همه چند ساعت بعد ترور اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس در اقامتگاه خود واقع در قلب ایران معادلات را تحت تاثیر قرار داد. او یکی از مهمانانی بود که برای حضور در مراسم تحلیف به ایران آمد، ترورش هدفمند بود و خاورمیانه را در بزرخ نگران کننده‌ای قرار داده است.

بسیاری در باب نحوه پاسخ احتمالی ایران گمانه زنی ‌می‌کنند و این که ‌می‌تواند گفت منطقه در آستانه لغزش به سمت جنگی تمام عیار قرار دارد یا نه. این ترور خونین چالش‌های بزرگی را در مسیر تحقق تعهدات پزشکیان ایجاد کرده است. از همین رو  فایننشال تایمز با انتشار یادداشتی ادعایی نوشت: شانس موفقیت پزشکیان در گرو نحوه عبور از پیچیدگی‌های سیاست در ساختار ژئوپلیتیک و خصومت‌های رو به افزایش با اسرائیل است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «هفت‌خوان دولت پزشکیان/ توافق؛ آخرین شانس اقتصاد ایران است؟» بخوانید. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.