تردید بایدن برای خروج از خاورمیانه/ آمریکا بر سر دوراهی سخت

به گزارش اقتصادنیوز، درسال ۲۰۲۱، جو بایدن پایان ماموریت نظامی ایالات متحده در عراق را اعلام کرد، اما دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در این کشور مستقر و ۹۰۰ سرباز را در سوریه برای رهبری ائتلاف بین المللی که هدفش سرنگونی داعش است را باقی گذاشت. اکنون، در حالی که که پنج ماه تا خروج بایدن از کاخ سفید باقی است، واشنگتن و بغداد روی طرحی برای پایان این مأموریت فعالیت دارند و یک جدول زمانی برای بازگرداندن این نیروها ترسیم کردند. این گزاره می تواند به بایدن اجازه دهد که بگوید به «جنگی برای همیشه» پایان داد، همانطور که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با تکیه بر این شعار بر خود می بالید.

با این حال آنگونه که واشنگتن پست نوشته در این مسیر یک مشکل وجود دارد: علیرغم تمایل بایدن برای اعلام «ماموریت انجام شده»، زمینه تشدید تنش ها در خاورمیانه افزایش خواهد یافت؛ بالاخص آن که گروه تروریستی داعش می تواند به چالشی جدی برای جانشین او تبدیل شود. مقامات نظامی ایالات متحده و عراق ماه ها علنا در باب رایزنی هایشان برای نیل به توافق جهت خروج نیروهای آمریکایی می گفتند. این توافق می تواند به شکل رسمی به فعالیت ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده برای مقابله با داعش پایان دهد و زمینه را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ظرف دو سال دیگر فراهم کند.در همین راستا وزارت خارجه عراق هفته گذشته گفت قرار بود این توافق برای ماه جاری اجرایی شود اما به دلیل «تحولات اخیر» به تعویق افتاده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده توافق واشنگتن-بغداد؛ تکرار تراژدی خروج آمریکا از افغانستان/ آزمون دشوار بایدن و السودانی» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.