ادامه مذاکرات صلح غزه در دوحه/ دیدار مشاور ارشد بایدن با نخست‌وزیر قطر

 برت مک گورک مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه که در رأس هیاتی برای شرکت در مذاکرات صلح غزه به قطر سفر کرده، در دوحه با مقام‌های ارشد این کشور دیدار و درباره تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه گفت وگو کرده است.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، یکی مقام‌ آمریکایی که خواست نام وی فاش نشود در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تائید کرد که مشاور ارشد بایدن روز سه‌شنبه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در دوحه دیدار و رایزنی کرده است.

دیدار مشاور ارشد کاخ سفید با مقام‌های ارشد قطر در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح غزه این هفته پس از چندین روز مذاکرات فشرده در قاهره به دوحه منتقل شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود مذاکرات صلح غزه در سطح گروه‌های کاری امروز (چهارشنبه) در دوحه از سر گرفته شود اما هنوز مشخص نیست که چرا محل مذاکرات از قاهره به دوحه منتقل شده است و یا اینکه آیا این جابجایی بر روند مذاکرات تأثیر خواهد داشت یا خیر؟

به نوشته آسوشیتدپرس، یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی که خواست نام وی فاش نشود، تائید کرد که یک هیات اسرائیلی امروز (چهارشنبه) به دوحه خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس یکشنبه شب در اظهاراتی تاکید کرد که هیات این جنبش خواستار ملزم کردن رژیم صهیونیستی به توافقات صورت گرفته در دوم جولای (دوازدهم تیر) مبتنی بر موارد ذکر شده در سخنرانی جو بایدن و قطعنامه شورای امنیت شد.

الرشق گفت: هیات مذاکره کننده این جنبش پس از دیدار با برادران میانجی مصری و قطری و مطلع شدن از نتایج دور اخیر مذاکرات، شامگاه یکشنبه قاهره را ترک کرد.

وی با بیان اینکه هیات حماس خواستار ملزم کردن رژیم صهیونیستی به توافقات صورت گرفته در دوم جولای شد، افزود: هیات حماس در این دیدارها بر آمادگی این جنبش جهت اجرای توافقات صورت گرفته به منظور تحقق منافع ملت فلسطین و توقف جنگ تاکید کرده است.

الرشق گفت: این هیات بر موضع جنبش حماس مبنی بر ضرورت شامل بودن هر توافقی بر آتش بس کامل، خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازگشت آزادانه فلسطینیان به خانه‌های خود، امدادرسانی و بازسازی غزه و امضای توافق جدی مبادله اسرا تاکید کرد.

اسامه حمدان یکی از رهبران ارشد جنبش حماس نیز پیش تر در اظهاراتی با بیان اینکه توقف جنگ علیه غزه اولویت اول ما است، تاکید کرد: پس از حمله به رفح به میانجی‌ها اعلام کردیم که دشمن صهیونیستی به دنبال آتش‌بس نیست.

حمدان در گفت وگو با شبکه الاقصی با تاکید براینکه رژیم اشغالگر تا این لحظه نیز همچنان در حال تعلل است، گفت: دشمن شروط جدیدی را برای پذیرش توافق تعیین کرده و از آنچه قبلا با آن موافقت کرده بود، عقب نشسته است.

وی با بیان اینکه هیات حماس، رای و نظر ما را به اطلاع میانجی‌ها رساند، افزود: دولت آمریکا با صحبت در مورد توافق قریب‌الوقوع برای اهداف انتخاباتی، امید کاذب می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.