دست رد بلاروس به سینه اوکراین/ عقب نشینی در کار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس در پاسخ به سوال رسانه ها در این زمینه گفت:کی یف پهپادهای جنگی را بر فراز خاک بلاروس به پرواز درآورده است و این کشور را به " اقدامات تحریک آمیز مداوم" در امتداد مرز متهم کرد.

وزارت خارجه بلاروس به نقل از گلاز اعلام کرد: رهبری اوکراین پهپادهای جنگی را از طریق خاک بلاروس به پرواز در می آورد و یک هفته بعد در وزارت خارجه این کشور از اقدامات نیروهای مسلح ما که وظایف خود برای تضمین امنیت قلمرو بلاروس و شهروندان ما انجام می دهند، شگفت زده می شود.

گلاز همچنین گفت: مینسک هیچ پیام رسمی از اوکراین مبنی بر عقب نشینی از مرز دریافت نکرده است و ما این درخواست را فقط در منابع اینترنتی دیده‌ایم.

وزارت خارجه اوکراین با اشاره به برگزاری یک رزمایش از سوی نیروهای مسلح بلاروس در نزدیکی مرز این کشور در بیانیه‌ای مینسک را تهدید کرد و از نیروهای مسلح بلاروس خواست تا اقدامات خصمانه را متوقف کرده و از مرز اوکراین فاصله بگیرند.

در بیانیه وزارت خارجه اوکراین آمده است: برگزاری رزمایش از سوی ارتش بلاروس در نزدیکی مرز و نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل تهدیدی برای امنیت ملی اوکراین و به طور کلی امنیت جهانی است.

این بیانیه می‌افزاید: ما از مقام‌های بلاروس می‌خواهیم که تحت فشار مسکو مرتکب اشتباهات غم‌انگیزی برای کشور خود نشوند و از نیروهای مسلح این کشور می‌خواهیم که اقدامات خصمانه را متوقف کرده و از مرز اوکراین فاصله بگیرند.

سرویس مطبوعاتی ارتش بلاروس پیش تر در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشور در حال اعزام تانک های جدیدی برای تقویت نیروهای مسلح مستقر در مرز با اوکراین است.

مقامات ارتش بلاروس تصریح کردند که نیروهای مسلح این کشور تجهیزات نظامی را با استفاده از سامانه حمل و نقل ریلی و همچنین با روش‌های ترکیبی به مرز ارسال می‌کنند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) از انهدام تعدادی پهپاد اوکراینی که به سمت روسیه روانه شده بودند، بر فراز خاک بلاروس خبر داد و پس از آن مینسک دستور تقویت گروه‌های نظامی مستقر در مرز اوکراین را صادر کرد.

ویکتور خرنین وزیر دفاع بلاروس نیز اعلام کرد که یگان‌های ویژه نظامی، نیروهای مسلح زمینی و سامانه‌های موشکی از جمله «اسکندر» و «پولونز» در این مناطق مستقر شده و در حالت آماده باش قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد که تصمیم بر تقویت نیروهای مستقر در مرز اوکراین به دنبال تشدید شرایط جنگی در اوکراین و پیش روی در مناطق کورسک اتخاذ شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.