رزمایش سالانه اندونزی و آمریکا آغاز شد

ارتش‌های اندونزی و آمریکا از روز دوشنبه رزمایش سالانه مشترک خود معروف به رزمایش «سپر سوپر گارودا» را که در آن بیش از ۴۵۰۰ نظامی شرکت دارند با محوریت تقویت مهارت‌های عملیاتی نظامی آغاز کرده‌اند.

این سری رزمایش که از سال ۲۰۰۶ در پی تلاش‌های واشنگتن برای تقویت روابطش در آسیا و مقابله با افزایش نفوذ چین در منطقه شروع شد به مدت ۲ هفته ادامه خواهد یافت و شامل شبیه‌سازی‌ عملیات‌های زمینی و هوایی، عملیات‌های جستجوی رزمی و امداد و نجات به همراه رزمایش‌های یگان‌های مهندسی و تحویل محموله می‌شود.

خبر مرتبط
هشدار روسیه به ژاپن درباره یک رزمایش نظامی

در یادداشت وزارت خارجه روسیه اعتراض شدید مسکو به سفارت ژاپن به دلیل رزمایش مشترک ژاپنی - آمریکایی «سپر شرق» که از ۱۸ تا ۲۶ جولای (۲۸ تیر تا ۵ مرداد) در مناطقی از جزیره هوکایدو واقع در نزدیکی مرزهای روسیه برگزار شد، اعلام شده است.

به نوشته رویترز، در رزمایش امسال که در شهر «سیدوآرجو» در استان «جاوه شرقی» برگزار می‌شود نیروهایی از استرالیا، ژاپن، انگلیس، فرانسه و نیوزیلند شرکت می‌کنند. «رودی هرناوان»، سخنگوی ارتش اندونزی اظهار کرد مالزی، فیلیپین و تیمور شرقی بر اجرای این رزمایش نظارت خواهند کرد.

این رزمایش شامل تمرین‌های مشترک مقابله با تهدیدات حملات سایبری، حملاتی که در چند سال گذشته چندین بار توسط اندونزی تجربه شده‌اند، هم می‌شود. ماه ژوئن یک حمله سایبری با چند سازمان دولتی اندونزی از جمله سازمان مهاجرت و چند فرودگاه بزرگ، باعث اختلال در فعالیت آنها شد.

«ویدیارگو ایکوپوترا»، یک مقام ارشد ارتش اندونزی گفت: «این رزمایش مشترک راهی برای ایجاد اعتماد و همچنین تقویت روابط ۲جانبه و چندجانبه است.»

در سالهای اخیر واشنگتن با ادعای نگرانی از افزایش نفوذ چین در آسیا برای گسترش‌ مداخله‌جویی خود در این قاره به بهانه مناقشات تجاری و دریای چین جنوبی و همچنین جزیره تایوان تلاش کرده که این هر چه بیشتر به تنش‌ها با پکن دامن زده است.

اخیرا برخوردها در دریای چین جنوبی بین کشتی‌های چین و فیلپین، کشوری که متحد واشنگتن بوده و از هزاران سرباز آمریکایی میزبانی می‌کند، تشدید شده است.

اندونزی گفته رزمایش مشترکش با آمریکا ارتباطی با مناقشات ارضی در دریای چین جنوبی ندارد. رودی،‌ سخنگوی ارتش اندونزی گفت: «هدف از این رزمایش افزایش همکاری نظامی بین کشورها به ویژه در زمینه قابلیت عملیات مشترک است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.