یارگیری جمهوری آذربایجان در قفقاز/ پوتین بازی خورد

به گزارش اقتصادنیوز، مواضع آذربایجان در حال چرخش است. روزهایی که باکو به‌عنوان به عنوان قدرت منطقه‌ای به حساب نمی آمد کم‌رنگ شده‌اند. اگرچه طایفه سیاسی که توسط رئیس جمهور فقید حیدر علی اف تأسیس شد، هنوز در قدرت است، و اگر چه فساد همچنان بیداد می کند و نقض حقوق بشر در این کشور ادامه دارد، با این حال، آذربایجان امروز یک بازیگر برجسته منطقه ای است که در آستانه تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در حوزه انرژی و ژئوپلیتیک فراتر از قفقاز جنوبی قرار دارد.به ادعای ناظران، باکو با انباشته شدن قدرت اقتصادی و نظامی، در حال حاضر در حال پیشروی در مسیر تحول اساسی ژئوپلیتیکی در منطقه است. رشد این بازیگر به دلیل بهره برداری ماهرانه از دو دارایی اصلی یعنی - موقعیت مکانی و ثروت هیدروکربنی (نفت و گاز) بوده است. در حالی که هیچ یک به هیچ وجه جدید نیستند، ارزش هر دو با جنگ روسیه علیه اوکراین بسیار افزایش یافته است.

آنگونه که گیس ریپورت آنلاین نوشته، داستان ثروت هیدروکربنی آذربایجان در سال ۲۰۰۶ مطرح شد، زمانی که باکو اولین کشوری شد که خط لوله هایی را برای انتقال نفت و گاز از حوزه خزر به اروپا بدون عبور از روسیه ساخت. اگرچه از نظر ژئوپلیتیکی این گزاره مهم بود، اما تا همین اواخر از اهمیت اقتصادی ناچیزی برخوردار بود. تأثیر جنگ در اوکراین، اختلال در فروش گاز روسیه به اروپا را به همراه داشت که احتمالاً دائمی است. این وضعیت شاید از طریق آذربایجان و با همکاری تنگاتنگ با ترکیه جبران شود.این دو بازیگر باهم مجموعه‌ای از خطوط لوله را ساخته‌اند که اکنون ممکن است به مجرای اصلی هیدروکربن‌ها - مهم‌تر از همه گاز - به اروپا تبدیل شود. این کریدور که به عنوان کریدور گاز جنوبی شناخته می شود، با خط لوله قفقاز جنوبی آغاز می شود که گاز را از باکو به ارزروم در ترکیه می برد. سپس با خط لوله ترانس آناتولی که ترکیه را به سمت جنوب شرقی اروپا متصل می کند. اروپا برای افزایش جریان گاز از طریق این مسیر به دنبال به دست آوردن نظر مثبت باکو است. ترکیه با طرح‌هایی برای افزایش ظرفیت حمل‌ونقل پاسخ می‌دهد و ترکمنستان پیشنهاد کرده که ممکن است در نهایت طرح‌های ساخت خط لوله ترانس خزر را ادامه دهد. اگر بتوان ذخایر عظیم گاز ترکمنستان را به شبکه حمل و نقل گسترده آذری-ترکیه منتقل کرد، بازارهای گاز اوراسیا ابعاد جدیدی به خود خواهند گرفت.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «فرصت سازی باکو از جنگ قره‌باغ و اوکراین/ آذربایجان نفس روسیه را در قفقاز گرفت/ باکو و آنکارا برای ارمنستان چه خوابی دیده‌اند؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.