اسکندر مومنی؛ چهره‌ای با مخالفت گسترده اما زودگذر!/ 211 نماینده با رفتن مومنی به راس وزارت کشور موافقت کردند

اسکندر مومنی، سردار مازندرانی و فردی با سوابق گسترده در حوزه نظامی و انتظامی برای سکانداری مهم‌ترین وزارتخانه در حوزه سیاست داخلی، از سوی مسعود پزشکیان به مجلس معرفی شده است؛ چهره‌ای با مخالفت گسترده اما زودگذر! امروز و در جریان بررسی صلاحیتش، ۲۱۱ نماینده برای اعلام موافقت با رفتن مومنی به راس وزارت کشور ثبت نام کردند؛ رکوردی عجیب در برابر مخالفان پر شمار. اسکندر مومنی کیست و چه سوابقی در کارنامه خود دارد؟

هنگامی که مسعود پزشکیان از وزرای پیشنهادی خود رونمایی کرد، نام اسکندر مومنی که برای تصدی وزارت کشور پیشنهاد شد، بیشترین انتقادات و هجمه‌ها را به سوی رئیس‌جمهور تازه رسیده به پاستور روانه کرد؛ نقدهایی که تا مطالبه بازپس‌گیری فهرست وزیران نیز پیش رفت تا جایی که محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهوری سکوت را شکست و «آنچه در فضای مجازی درباره وزیر پیشنهادی کشور» مطرح شد را با «واقعیت» منطبق ندانست. او «مومنی» را «از نیروهای مخلص» توصیف کرد که «همیشه در کنار مردم بوده است».

هرچند رفته رفته از حجم انتقادات اندکی کاسته شد و برخی منتقدان ترمز کشیدند اما مخالفت ها در صحن پارلمان ادامه دارد و نمایندگان مخالف در لحظه تدوین این گزارش در حال اظهار نظر و اقناع مجلسی‌ها برای عدم رای اعتماد به اسکندری هستند. با این همه گزینه جنجالی پزشکیان کیست؟

مومنی از نسل مدافعان ایران در جنگ است؛ او در سال 1341 در قائم‌شهر مازندران متولد شد و عضویت سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق در سوابق او دیده می‌شود. در دهه 80 ، قبل از تقسیم خراسان به سه استان، فرمانده انتظامی این استان را بر عهده داشت.
آنگونه که در متن برنامه وی در وزارت کشور آمده، مومنی «دانشیار دانشگاه جامع امین» است و کارشناسی فلسفه از دانشگاه تبریز دارد و کارشناسی ارشد روابط بین‎ الملل از دانشگاه تهران. دوره دکتری اش را هم در دانشگاه عالی دفاع ملی گذرانده است.

سردار مومنی از سال ۸۸ تا ۹۴ به مدت ۶ سال، به‌عنوان جایگزین محمد رویانیان در سمت ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) مشغول به فعالیت بود. بعد از او این پست به تقی مهری رسید. مومنی، معاون عملیات ناجا و از بنیانگذاران پلیس ۱۱۰ کشور نیز بود. در ضمن، مومنی از سال ۹۴ تا ۹۷ جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران شد و از ۹۷ تا کنون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «گزینه جنجالی پزشکیان محک خورد؛ پشت پرده عقبگرد منتقدان!/ راه اسکندر مومنی به وزارت کشور باز شد؟» بخوانید. 

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.