مانور آمریکا و کره جنوبی علیه پیونگ‌یانگ

 این رزمایش سالانه تابستانی در حالی آغاز شد که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره همچنان در اوج قرار دارد و کره شمالی در ماه‌های گذشته سلاح‌های گوناگونی را آزمایش کرده است.

وزارت خارجه کره شمالی پیش از آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که این «این رزمایش‌های نظامی اقدامی تحریک‌آمیز برای تهاجم» است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرد که با توجه به این رزمایش‌ها برنامه هسته‌ای کره شمالی رویکردی قابل توجیه است و «تقویت بازدارندگی امری ضروری برای حفظ توازن قدرت و جلوگیری از جنگ است.»

رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی که «سپر آزادی اولچی» نامگذاری شده است، ۱۱ روز به طول خواهد انجامید و علاوه بر تمرینات جنگی شبیه‌سازی شده کامپیوتری بیش از چهل نوع تمرین میدانی را شامل می‌شود.

آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند که این رزمایش بر افزایش آمادگی در مقابل تهدیدهای کره شمالی از جمله تهدیدهای موشکی، حملات سایبری و اختلال در سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی است.

حدود ۱۹ هزار پرسنل نظامی کره جنوبی در این رزمایش شرکت دارند اما آمریکا شمار نیروهای مشارکت‌کننده یا نوع تجهیزات خود در این تمرینات نظامی را اعلام نکرده است.

آمریکا در ماه‌های اخیر استقرار بمب‌افکن‌های دوربرد، زیردریایی‌ها و ناوگروه‌های تهاجمی هواپیمابر خود را برای مشارکت در رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی و ژاپن افزایش داده است.

آمریکا و متحدان آن مدعی هستند که رزمایش‌های مشترک آنها اساسا دفاعی است و به همین دلیل در سال‌های اخیر تمرینات نظامی خود را برای مقابله با کره شمالی افزایش داده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.