جزئیات شبیخون اوکراین به مذاکرات صلح

همزمان با لرزه حمله اوکراین به خاک روسیه، نشریه واشنگتن پست با انتشار گزارشی، جزئیات بیشتری را در باب دلایل حمله اوکراینی ها منتشر کرد و از تلاش های پنهان مسکو و کی‌یف برای توافق در باب توقف حملات به زیرساخت‌ها خبر داد.

واشنگتن پست با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از دیپلمات‌ها و منابع آگاه مدعی شد که اوکراین و روسیه قرار بود ماه جاری هیئت‌هایی را به دوحه اعزام کرده تا در مورد توافقنامه‌ای برای توقف حملات به زیرساخت‌های انرژی و نیرو از هر دو طرف رایزنی‌هایی داشته باشند.

با این همه آنگونه که دیپلمات‌های آگاه از این موضوع مدعی‌اند مذاکرات غیر مستقیم میان کی‌یف و مسکو با میانجی‌گری قطر به واسطه حمله غیر منتظره اوکراین به منطقه کورسک از مسیر اصلی اش خارج شده است. به نوشته واشنگتن پست، ادعا درباب عزم دو بازیگر برای رایزنی غیر مستقیم گزاره‌ای است که پیشتر به آن اشاره‌ای نشده و کسی از آن آگاه نبود.

شبیخون به مذاکرات صلح؟

بیش از یک سال است که روسیه شبکه برق اوکراین را با موشک‌های کروز و حملات پهپادی خود هدف قرار داده، خسارات جبران‌ناپذیری به نیروگاه‌ها تحمیل و زمینه را برای خاموشی سراسری هموار کرده است. همزمان اوکراین نیز تاسیسات نفتی روسیه را هدف حملات پهپادهای دوربرد خود قرار داده و پالایشگاه‌ها، انبارها و مخازن این کشور را به آتش کشیده است، گفته می شود این حملات پالایش نفت مسکو را تا حدود 15 درصد کاهش و قیمت گاز را در سراسر جهان افزایش داده است.

برخی از مقام‌های آگاه که نخواستند نامشان فاش شود در این باره به واشنگتن پست گفتند: در حالی که مقدمه این نشست در دوحه فراهم می‌شد، بسیاری امید داشتند که آغاز رایزنی میان دو بازیگر زمینه ساز تحقق صلح و برقراری آتش بس شود. به بیانی دیگر، تمایل کی‌یف و مسکو برای  مشارکت در گفتگوها نشان دهنده خواست دو بازیگر برای تغییر بود. این نشست می‌توانست حداقل زمینه را برای برقراری آتش‌بسی محدود هموار کند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته که کی‌یف زمانی با برقراری آتش‌بس کامل موافقت خواهد کرد که روسیه تمام نیروهای خود را از سرزمین اوکراین، از جمله شبه جزیره کریمه، که روسیه در سال 2014 آن را ضمیمه خود کرده، خارج کند. این در حالی است که مسکو مدعی است که تمامی اراضی تحت کنترل این بازیگر و سایر سرزمین‌های دیگر بخشی جدایی ناپذیر از خاک روسیه هستند.

مقامات اوکراین و روسیه از ماه‌های اول جنگ، زمانی که هیئت‌های هر دو طرف برای گفت‌وگوهای محرمانه به استانبول سفر داشتند، رایزنی مستقیم با یکدیگر نداشتند. رایزنی‌ها در استانبول بدون نیل به نتیجه متوقف شد و نمایندگان دو بازیگر بعدها در باب معامله غلات به توافق رسیدند؛ معامله ای که به محاصره دریای سیاه توسط روسیه پایان داد و به اوکراین فرصت داد تا غلات خود را از طریق این آبراه به جهان ارسال کند.

با این همه توافق غلات و تلاش‌های دیگر برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه نیز موقت بود و در نهایت تحقق‌شان متوقف شد. در همین راستا یکی از دیپلمات‌های آگاه به این موضوع در گفت‌وگو با واشنگتن پست ادعا کرد که مقام‌های کرملین بعد از حمله اوکراین به غرب روسیه، دیدارشان با مقام‌های قطری را به تعویق انداختند. این دیپلمات ادعا کرد که هیات نمایندگی مسکو شبیخون اوکراین را تلاشی برای تشدید تنش‌ها خوانده و تاکید دارد که کی‌یف میانجی‌های قطری را در جریان حمله اخیرش قرار نداده است. این دیپلمات گفت: روسیه مذاکرات را لغو نکرد، بلکه خواهان زمان بیشتر شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «واشنگتن پست افشا کرد؛ جزئیات شبیخون اوکراین به مذاکرات صلح/ ناگفته‌های مذاکرات محرمانه‌ قطر؛ چرا روسیه سکوت کرد؟» بخوانید. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.