دردسر اولین جلسه تایید صلاحیت‌ها برای کابینه پزشکیان/ سنگ فیلترینگ پیش پای وزیر جوان

ستار هاشمی، چهره جوانی که به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات در دولت پزشکیان معرفی شده، در صورت کسب رای اعتماد از سوی مجلسی‌ها، چهاردهمین فردی است که به این وزارتخانه وارد می‌شود و بر صندلی آن تکیه خواهد زد.

ستار هاشمی که عنوان «جوان‌ترین استاد تمام هوش مصنوعی» در ایران را یدک می‌کشد، نامش به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهارستان‌نشینان معرفی شده است. او یکی از جوان‌ترین وزرای پیشنهادی است؛ در سال ۵۵ در یاسوج متولد شده و ۴۸ ساله است. هاشمی هم‌اکنون به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه شیراز فعالیت دارد؛ استادی که ۱۰ سال پیش یعنی در سال ۹۳ و در زمان وزارت محمود واعظی بر این وزارتخانه، به سمت مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس گماشته و کمی بعدتر یعنی در سال ۹۵، به‌عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شد؛ انتصابی در دوران وزارت واعظی در دولت اول حسن روحانی.

ستار هاشمی؛ حرکت بر لبه تیغ

هم‌صدایی دولت پزشکیان در رفع چالش مهم «فیلترینگ» یکی از موضوعاتی است که هاشمی در صورت کسب رای اعتماد از مجلسی‌ها، باید با آن مواجه شود. البته برخی فعالان حوزه فناوری و نوآوری و حتی برخی فعالان کسب و کار دیجیتال، یک نگرانی جدی را مطرح می کنند؛ آنها نگرانند که همان سیاستی در پیش گرفته شود که در دوره وزارت ارتباطات دولت رئیسی در پیش گرفته شده بود؛ به عبارتی سیاست این وزراتخانه به «اولویت یافتن پیام‌‌رسان‌های داخلی و بومی» منحصر شود و آنچه به عنوان مطالبه «رفع فیلترینگ از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام» وجود دارد، مورد توجه قرار نگیرد.

آنچه این گمانه‌ و نگرانی را تقویت کرده، توییت اخیر ستار هاشمی است؛ وزیر پیشنهادی ارتباطات با انتشار توئیتی که پربازدید و خبرساز شد، نقش فیلترشکن‌ها را همان نقش پیاده‌نظام نفوذی دشمن دانست؛ آن هم در حملات سایبری. 
ستار هاشمی در صحه شخصی خود در شبکه اکس، نوشت: «به عنوان یک متخصص، تاکید می‌کنم که نقش فیلترشکن‌ها در بسیاری از حملات سایبری علیه زیرساخته‌های حیاتی کشور، همان نقش پیاده‌نظام نفوذی دشمن است.» اگرچه استفاده از هشتگ «رای اعتماد» در انتهای این توییت می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه ستار هاشمی این توییت را برای اقناع نظر نمایندگانی منتشر کرده که در روزهای آتی باید برای رسیدن او به راس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم‌گیری کنند اما این اظهار نظر، در سوی دیگر نگرانی‌هایی را تشدید کرده است. 

برخی بر این باورند که حرف و حدیث‌های در گرفته در جلسه روز گذشته مجلس گزینه جوان پزشکیان برای وزارت ارتباطات را بر آن داشته تا به مخالفانش اطمینان دهد؛ مخالفانی نظیر حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس که روز گذشته و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، «سیاست اتخاذشده در قبال فیلترینگ» را «سیاست شترمرغی» نامید و تاکید کرد که «باید فیلترشکن‌فروش بازداشت شود». 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ستار هاشمی، نیامده گرفتار شد؛ حرکت بر لبه تیغ فیلترینگ» بخوانید. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.