همتی: مشکلات اقتصادی کشور به نقاط بحرانی نزدیک شده/ باید با تمام قوا برای حل مشکلات معیشتی مردم قدم برداشت

عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی دولت چهاردهم در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز در محضر نمایندگان ملت حاضر شدم تا با قبول مسئولیت به تاسی از تأکیدات مقام معظم رهبری، اولویت امروز کشور که همان مسائل اقتصادی است را دنبال کنم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند «امروز از لحاظ زمانی اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصاد قوی پیگیر و حساب شده مورد نیاز است.» با توجه به توصیه‌های معظم له، خود را موظف دیدم که با قبول این مسئولیت خطیر، تجربیات انباشته و یافته‌های علمی خود را در مسیر خدمت به مردم عزیز و کشورم قرار دهم.

خبر مرتبط
موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد: همتی ذخیره ارزی کشور را حفظ کرد/ تماس می‌گیرند می‌گویند به او رای ندهید

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دیروز یکی از سازمان برنامه و بودجه تماس گرفت و گفت به آقای همتی رای ندهید چون ایشان به سختی به ما ارز می‌دهند. چنین تحلیل‌هایی بسیاری از واقعیت ها را در نظر نمی‌گیرد. نباید بیماری های مزمن اقتصاد ایران را نادیده بگیریم.

همتی اظهار کرد: اقتصاد امروز کشور نیازمند تلاش و همتی همگانی است و بایستی با تمام قوا برای بهبود وضع اقتصادی کشور و مهم‌تر از همه، حل مشکلات معیشتی مردم قدم برداشت. بر این مبنا با انتخاب دولت وفاق ملی پزشکیان برنامه پیشنهادی خود برای وزارت امور اقتصاد و دارایی با رویکرد جدید در اقتصادی کشور و اصلاح رویه‌های اقتصادی را تدوین و در کمیسیون‌های محترم مجلس طی چند روز اخیر عرضه کردم.

وی با بیان آنکه امیدوارم در این دوران تحولی جدید برای ایران زمین رقم بخورد، اذعان کرد: اینجانب در فرصت جدیدی که ایجاد شده است، امیدوارم با رأی شما نمایندگان محترم و با توکل به خداوند متعال همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، با حکمرانی درست و برنامه‌ریزی و تدبیر و با کمک مجلس محترم و جلب مشارکت مردم و نیز تعامل مناسب داخلی و خارجی، در راستای ارتقا سطح رفاهی آحاد مردم، به کار گیرم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد دارایی بیان کرد: هدف برنامه‌ها عملکرد موفق اقتصاد با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، در شکل ثبات اقتصادی، تورم پایین، رشد اقتصادی بالا، بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمدها در جهت کاهش فقر است.

وی اذعان کرد: وزارت امور اقتصاد و دارایی بنا به مأموریت‌های محوله وظیفه اصلی مدیریت اقتصادی کشور، رصد و سیاست گذاری کلان اقتصادی، مدیریت کمک‌های فنی و اقتصادی، مدیریت بانک‌ها و شرکت‌های دولتی، تنظیم‌گری صنعت بیمه کشور، مدیریت بازار سرمایه و و فراهم‌سازی بستر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را بر عهده دارد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: اینجانب با بیش از سه دهه فعالیت مستمر در مدیریت‌های اقتصاد کلان و با کوله باری از تجربه اجرایی در کنار مجهز بودن به علم اقتصاد و با آشنایی جدید به آخرین یافته‌های این علم، مسئولیت وزارتخانه اقتصاد و دارایی را زمانی بر عهده می‌گیرم که مشکلات ریشه‌دار اقتصادی کشور به نقاط بحرانی نزدیک شده است.

رئیس کل سابق بیمه مرکزی ایران در ادامه افزود: راه بسیار پر خطری در پیش روی سیاست گذاری اقتصادی با انتخاب‌های بسیار محدودی وجود دارد.

وی با بیان ظرفیت‌های توسعه کشور، عنوان کرد: وسعت جغرافیایی، تنوع آب و هوایی، سرمایه عظیم انسانی و برخورداری از منابع طبیعی غنی، ایران را مستعد رشد و توسعه کرده است. متأسفانه به رغم پیشرفت‌های مناسب در خیلی از زمینه‌ها در حوزه اقتصاد، توفیقات متناسب با تلاش، همت، از خود گذشتگی و ایثار مردم شریف ایران نبوده است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی متذکر شد: رشد اقتصادی منابع محور و متکی به هر صادرات نفت و پر نوسان بودن این رشد در کنار بی ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن که در پنج سال گذشته در محدوده ۴۰ درصدی بوده است، قدرت خرید مردم عزیز و معیشت آن‌ها را تحت تأثیر جدی قرار داده است.

همتی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان عزیز، در شرایط حاضر که تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ملی و کسب و کارهای کشور فشار می‌آورد و رشد اقتصادی محدود، فضای کسب و کار نامناسب و تکانه‌های نرخ ارز و قیمت‌ها زیاد شده است، لازم و حیاتی است که با استعانت از خداوند متعال و در یک وفاق ملی، به همراهی هم برای رفع چالش‌ها و روشن‌تر افق کشور در لبیک به فرمایشات رهبری، اقدامات عاجل و مناسبی در عرصه اقتصاد انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت چهاردهم با بررسی چالش‌های اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکلات و چالش‌های اقتصادی و بازدارنده رشد و توسعه اقتصادی کشور وجود نا اطمینانی‌ها در دل اقتصاد کشور است که اجازه بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار را سلب کرده است. منشأ این نااطمینانی‌ها عوامل اقتصادی یعنی بی‌ثباتی در نرخ‌ها، عوامل سیاسی یعنی تحریم‌ها، عوامل نهادی یعنی بی‌ثباتی در قوانین و مقررات و دیگر عوامل درونی و بیرونی است.

وی‌ادامه داد: نااطمینانی‌ها می‌توانند از یک طرف کنشگران اقتصادی را در اتخاذ تصمیمات مناسب زمین‌گیر کند و از طرفی سیاست‌گذار را در وصول نتیجه مورد انتظار اعمال یک سیاست، با محدودیت شدید مواجه کند. به زبان ساده از یک طرف مردم به عنوان صاحبان منابع، در تخصیص بهینه و منابع خود با یک فضای غبار آلود مواجه هستند و از طرفی دیگر سیاست‌گذار قادر نیست که برآوردی درستی از نتیجه اعمال سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشد.

همتی تصریح کرد: در چنین شرایطی امکان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مقیاس به عنوان موتورهای رشد محقق نخواهد شد، مگر با استفاده از منابع محدود دولتی؛ برخی از برون‌دادهای نااطمینانی‌ها در حوزه اقتصاد، شامل پیش‌بینی نبودن اقتصاد، فقدان انگیزه در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی مولد، ورود بخش غیردولتی به سمت فعالیت‌های کوچک مقیاس و قراردادهای کوتاه‌مدت ناشی از عدم احترام به حق مالکیت، موجب ورود آحاد جامعه به فعالیت‌های سفته‌بازانه و راه‌جویانه می‌شود.

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی دولت چهاردهم، تاکید کرد: در تدوین برنامه‌های خود که مشروع آن قبلاً به شما نمایندگان عزیز تقدیم شده است، بر راهبردهای مهمی تاکید شده است.

همتی در تشریح راهبردهای مهم برنامه پیشنهادی خود به نمایندگان مجلس، گفت: تاکید بر رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال، از طریق توسعه بخش خصوصی، ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت و سرمایه‌گذار مولد بخش خصوصی، بهبود فضای کسب و کار، کاهش فضای بروکراسی اداری و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط؛ همچنین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، انرژی و ارتباطات، برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری، که پیش نیاز رشد هشت درصدی هدف برنامه است.

وی افزود: حمایت از صادرات غیر نفتی از طریق پیگیری اصلاح سیاست‌های ارزی که در حال حاضر به صادرات ما لطمه می‌زند؛ در عین حال متنبه‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و
تسهیل‌گری مالی برای توسعه فناوری و نوآوری از برنامه‌های مورد نظر است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برنامه‌های خود برای کنترل تورم و ثبات اقتصادی تشریح کرد: کنترل تورم و ثبات اقتصادی از طریق اعمال سیاست‌های پولی و مالی انضباطی با اقدام هماهنگ با سازمان بانک مرکزی و سازمان برنامه برای کنترل کسری بودجه و نقدینگی، اصلاح نظام بانکی، افزایش کارایی بانک‌ها و کاستن از ناترازی‌های موجود در سیستم بانکی، مدیریت انتظارات تورمی، شفافیت در سیاستگذاری و ارتباط مؤثر با جامعه، همچنین اصلاح ساختار اقتصاد از طریق خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت، افزایش نرخ نقش بخش خصوصی در اقتصاد، مولدسازی دارایی‌های دولت،
کاهش مداخله دولت در اقتصاد، ایجاد رقابت سالم و افزایش کارایی، اصلاح نظام مالیاتی، افزایش عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را در نظر داریم.

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی در خصوص برنامه خود برای شفافیت و مبارزه با فساد، بیان کرد: شفافیت و مبارزه با فساد از طریق شفافیت در تصمیم گیری‌ها و عملکرد دولت، انتشار منظم اطلاعات مالی و اقتصادی، تقویت نهادهای نظارتی و تنظیم گری، جرم انگاری فساد و برخورد قاطع با مفسدان و بازگشت اعتماد عمومی به دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: تقویت روابط اقتصادی از طریق گسترش روابط اقتصادی با سایر کشورها خصوصاً کشورهای منطقه و دوست، متنوع‌سازی صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، حضور مؤثر در پیمان‌های منطقه‌ای و بین المللی، بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورها و دسترسی به ابزارهای جهانی مورد توجه است.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: بر مبنای مذاکراتی که در کمیسیون‌های مجلس خدمت نمایندگان عزیز و بزرگوار و مباحث مطرح شده از سوی شما عزیزان داشتیم، مواردی را به شرحی که بیان می‌کنم، پیگیری خواهم کرد که فکر می‌کنم این نکته برای نمایندگان محترم مهم است. یکی از نکات بسیار مهم در این مسیر که مورد تاکید رهبری هم بود، اجرای کامل قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار برای بهبود پیشرفت فضای کسب و کار است. این مسیر نیاز به جدیت و گام‌های مؤثری دارد تا روند کسب و کارها تسریع و موانع کسب و کارها از میان برداشته شود.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه تکالیف متعددی را بر دوش وزارت اقتصاد گذاشته که این تکالیف که بعضاً مبنای تحقق اهداف کمی برنامه هستند، با جدیت پیگیری و اجرا خواهد شد. همین طور یکی از اولویت‌های مهم اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص مردمی سازی اقتصاد است، این موضوع با اولویت سهامدار کردن مردم در شرکت‌های سهامی پروژه قابل تحقق است؛ این برنامه موجب افزایش نقش مردم در رشد اقتصادی و آنچه که مورد نظر است، می‌شود.

همتی با اشاره به مناطق آزاد اقتصادی، عنوان کرد: سر و سامان بخشیدن به مناطق آزاد و تقویت نقش آنها در اقتصاد، جز سوالات عمده نمایندگان محترم بود که از دیگر اولویت‌های بنده خواهد بود.
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به جایگاه خود در توسعه اقتصادی دست یابند و به نقاطی تبدیل شوند که جذب سرمایه و فناوری و صادرات غیر نفتی را به حداکثر برسانند. ما مناطق آزاد را برای توزیع پست نمی‌خواهیم بلکه برای اقتصاد کشور می‌خواهیم.

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی در خصوص توجه به مناطق محروم، تشریح کرد: در برنامه خود بر اساس خواست مکرر نمایندگان محترم به مناطق محروم کشور به ویژه مناطق مرزی توجه ویژه‌ای خواهم کرد. این تمرکز زدایی، رعایت توازن و عدالت و تخصیص منابع خصوصاً تسهیلات و اعتبارات بانکی و بهبود وضعیت و توزیع مناطق محروم را موجب خواهد شد.

همتی با اشاره به موضوع مالیات گفت: عدالت مالیاتی یکی دیگر از مسائل کلیدی است که مورد توجه است. مالیات باید در کنار نقش درآمدی خود ابزار تنظیم‌گری اقتصاد باشد. اجرای کامل سامانه مودیان در این راستا مؤثر است.

وی بیان کرد: بیشترین آثار تورم به زندگی حقوق بگیران و صاحبان درآمد ثابت وارد می‌شود. اصلاح بانک‌های ناتراز و متوقف کردن اضافه برداشت‌های آن‌ها از بانک مرکزی یکی از راه‌های فوری برای پشتیبانی از بانک مرکزی برای مهار تورم است، لذا با برقراری تعامل قوی و روابط سازنده بین وزارت اقتصاد و نمایندگان مجلس، می‌توان مشکلات اقتصاد را حل و فصل کرد.

همتی در خصوص بورس خاطرنشان کرد: با تسریع در اجرای قانون تولید و زیرساخت‌ها، گام‌های اساسی برخواهیم داشت. از قیمت‌گذاری دستوری اجتناب و از دخالت‌های غیر ضروری در اقتصاد خودداری خواهد شد. تاکید خواهم کرد که بازار بورس باید سمبل اعتماد سهامداران باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد دارایی با اشاره به حرکت با برنامه این وزارتخانه در حوزه بانک مرکزی، اظهار کرد: بانک‌ها باید به سمت بنگاه‌سازی حرکت کنند نه بنگاه داری؛ تجارب دهه‌های ۶۰ و ۷۰ کشور نشان می‌دهد این امر یک روش مناسب برای تأمین مالی رشد اقتصاد کشور خواهد بود.

وی بیان کرد: در چارچوب گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، دولت به عنوان هدایت کننده متناسب رشد اقتصاد ملی و در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای مردمی سازی واقعی اقتصاد ملی، ارتباط منظم و کارآمد با بخش خصوصی خواهد داشت.

همتی ضمن تشکر از موافقان و مخالفان خود در مجلس، بیان کرد: مجلس نشان داد محل بحث و گفتمان است و ما از این بحث‌ها استقبال می‌کنیم؛ همه این مباحث مورد احترام و قبول ماست و موافقان بخشی از پاسخ‌ها را دادند.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به دوران حضور خود در بانک مرکزی، اظهار کرد: در آن دوره فشار حداکثری بر کشور حاکم شد، به گونه‌ای که شهید سلیمانی فرمود، «ما هستیم که حریف این ترامپ قلدر هستیم»، لذا حریف شدیم که توانستیم جلوی فروپاشی اقتصاد کشور را بگیریم.

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی با بیان آمارهایی از درآمدهای نفتی، عنوان کرد: در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ درآمد وصولی ارزی ناشی از نفت یک میلیارد دلار شد، این رقم را با ۳۵ میلیارد دلار سال ۱۴۰۲ مقایسه کنید. همچنین در سال ۱۳۹۹ کرونا باعث شد تا سه ماه اول سال همه فعالیت‌های اقتصادی راکد شود؛ دقت کنید در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در مجموع ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ در مجموع ۲۸۶ میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی در بازار ارز تزریق شد. در دوره سه سال فشار حداکثری، نه تنها یک دلار ارز تزریق نکردم بلکه یک میلیارد دلار ارز نیز به ذخایر اضافه کردم. ریاست بانک مرکزی برای من حداقل جز پرافتخارترین دوره‌های زندگی ام است و همیشه افتخار خواهم کرد.

همتی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زمانی ترامپ و بقیه می‌گفتند که چهلمین سال انقلاب را در تهران جشن خواهیم گرفت! آیا دانستند؟ چه کسی جلوی آنها ایستاد؟ آیا فکر می‌کنید همین‌طور به سادگی مسائل حل شد؟

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس خطاب به نمایندگان بیان کرد: من از نمایندگان مخالف تشکر می‌کنم و امیدوارم بیشتر از نظرات آنها در عمل استفاده کنیم. ما با اقتصاددانان بحثی نداریم. درب اتاق من در بانک مرکزی باز بود و از همه جریان‌های فکری می‌آمدند و بحث می‌کردند. همین طور من این قول را به نمایندگان مجلس داده‌ام که به صورت ماهانه جلسه‌ای با اقتصاددان‌های مجلس داشته باشم و از نظرات آنها استفاده کنم.

همتی با تاکید اینکه وزارت اقتصاد پیش‌برنده شفافیت در کشور و اعتماد مردم است، تاکید کرد: این وزارتخانه مسئولیت بزرگی را بر دوش دارد و نه تنها ستون اصلی کشور است، بلکه پیش برنده شفافیت و اعتماد در نظام اقتصادی است، لذا راهی را که در پیش گرفته‌ایم، مسیری است که به سوی رشد اقتصادی همه گیر، تحقق عدالت اقتصادی، افزایش کارایی و از میان بردن فساد است. راهی که اقتصاد را در مسیر درست توسعه قرار خواهد داد؛ همه این طرح‌ها تنها به یک هدف ختم می‌شود و آن بازگشت اعتماد به مردم است.

وی افزود: باید اعتماد مردم بازگردد و بازگشت اعتماد مردم برای من به عنوان مسئول اقتصادی بسیار مهم است. همچنین باید مردم را در اقتصاد مشارکت داده و به صحنه بیاوریم و این کار را خواهیم کرد.

وزیر پیشنهاد اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برای اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه، یک روز از پای نخواهیم نشست، تاکید کرد: وفاق ملی رمز موفقیت کشور است که با عمل به آن، آینده‌ای روشن و اقتصادی پویا خواهیم داشت. در عین حال نکات، نقدها و دغدغه‌های مهم شما نمایندگان محترم را در این چند روز شنیدم. همه ما در نهایت به سربلندی ایران و رفاه مردم دوست داشتنی این سرزمین فکر می‌کنیم؛ وظیفه من و همکاران در وزارتخانه مرتفع کردن این دغدغه‌ها خواهد بود. از خداوند می‌خواهم مرا یاری کند تا با کمک شما خواهران و برادران دلسوز و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و مردم گرانقدر کشورمان گام‌های مهمی برای توسعه و پیشرفت و بهبود معیشت ایران بردارم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.