تایید لندن برای استفاده از سلاح‌های انگلیس در خاک روسیه

تایمز لندن اعلام کرد بر اساس سیاست دولت انگلیس، نیروهای اوکراین می‌توانند از تسلیحات بریتانیا در خاک روسیه استفاده کنند و فقط از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» نمی‌توانند در حمله به اهدافی در درون مرزهای روسیه استفاده کند.

وزارت دفاع انگلیس گفت که موضع رسمی این کشور در مقایسه با دولت سابق انگلیس تغییر نکرده است. این وزارتخانه تاکید کرد که اوکراین «حق آشکاری برای دفاع از خود در مقابل حملات غیرقانونی روسیه دارد و این مساله عملیات در درون خاک روسیه را منع نمی‌کند.»

«بن والاس» وزیر دفاع پیشین انگلیس فاش کرد، در دوره وزارتش به اوکراین اجازه داد «با هر سلاحی که در اختیار این کشور قرار گرفته است» به اهدافی در خاک روسیه حمله کند و در این مورد، فقط استفاده از موشک‌های دوربرد سایه طوفان منع شده است.

وی اظهار کرد که این سیاست در مورد عملیات اوکراین در حمله به منطقه کورسک روسیه نیز صادق است. به نوشته روزنامه دیلی میل، موشک‌های سایه طوفان با همکاری فرانسه تولید می‌شوند. از این رو، فرانسه می‌تواند در مورد نحوه استفاده از آنها شروط خود را اعمال کند.

انگلیس در حدود ۲ سال و نیمی که از حمله روسیه به اوکراین سپری شده، کمک‌های گوناگونی از جمله خودروهای زرهی، موشک‌های ضدتانک و تسلیحات توپخانه در اختیار کی‌یف قرار داده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس که نامش فاش نشده است، گفت: ما در روند ارائه کمک‌ها تصریح می‌کنیم که این تجهیزات باید مطابق قوانین بین‌المللی به کار بروند. افشای مجوز انگلیس برای استفاده از تسلیحات این کشور در خاک روسیه در حالی است که اوکراین ادعا کرده است در روزهای اخیر حدود یک هزار کیلومتر مربع از منطقه کورسک روسیه را اشغال کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.