پیام ایران به اعراب/ 3 مخاطب برنامه‌های منطقه‌ای و جهانی پزشکیان

به گزارش اقتصادنیوز، برنامه‌های منطقه‌ای و جهانی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران، سه مخاطب متفاوت دارد؛ همسایگان نزدیک ایران، بازیگران غربی و چین و روسیه.

با این همه به ادعای ناظران او در این مسیر با چالش هایی روبرو است. از منظر این گروه، وعده پزشکیان مبنی بر کاهش تنش و همکاری منطقه ای و عدم تاکید او بر تسریع  توافق با غرب در باب برنامه هسته ای، نشان از یک واقعیت دارد. در شرایطی که خاورمیانه درگیر تصاعد تنش ها است، همکاری و تعامل تهران با بازیگران عرب حاشیه خلیج فارس می تواند کارت برنده ای در دستان ایران باشد.

خبر مرتبط
پاسخ سفارت ایران به ادعای روزنامه انگلیسی درباره پزشکیان

سفارت ایران در لندن به ادعای یک روزنامه انگلیسی که مدعی شده بود «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران موافق نحوه اقدام تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قبال رژیم صهیونیستی در پاسخ به شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیست، پاسخ داد.

به ادعای موسسه خاورمیانه، وظیفه پزشکیان تغییر مسیر سیاست خارجی ایران نیست بلکه کاهش فشارهای بین المللی است. در همین راستا شاید حضور پزشکیان در انتخابات اخیر ایران قابل توجه باشد.

در همین راستا وعده رئیس جمهور جدید مبنی بر تمرکز بر کاهش تنش و همکاری منطقه‌ای - و نه اولویت دادن به توافق سریع با غرب در حوزه برنامه هسته ای – می بایست به یک دلیل مشخص مورد توجه قرار بگیرد. دلیل اصلی این است کاهش تنش با جهان عرب می‌تواند زمینه را برای کاهش تنش های منطقه ای هموار کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رمزگشایی از پیام پزشکیان به اعراب/ کشورهای خلیج فارس در کشاکش دوگانه تهران و تل‌آویو» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.